به گزارش اکوایران، اداره ملی آمار چین روز جمعه 14 داده‌های تورمی تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان چینی را اعلام کرد. در حالی که CPI هسته رشدی 0.6 درصدی داشت، CPI کل رشدی 2.8 درصدی را به ثبت رساند.

صعود تورم مصرف‌کننده با حمایت رشد نرخ مواد غذایی

با افزایش قیمت گوشت خوک در چین برای ماه سپتامبر، قیمت‌های مصرف‌کننده بیشترین افزایش ظرف 2 سال گذشته را به ثبت رساندند و به این ترتیب شاخص قیمت مصرف‌کننده ظرف ماه سپتامبر 2022 نسبت به سپتامبر سال گذشته رشدی 2.8 درصدی را به ثبت رساند که این رقم مطابق انتظارات نظرسنجی رویترز بود.

افزایش 2.8 درصدی قیمت برای مصرف‌کنندگان چینی، بیشترین میزان رشد تورم در این کشور پس از آوریل 2020 بود، در آن زمان، تورم برای مصرف‌کنندگان چینی رشدی 3.3 درصدی داشت.

در ماه سپتامبر امسال نرخ خوک در چین رشدی 36 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال قبل داشت، این بیشترین میزان رشد نرخ خوک در چین ظرف بازه زمانی یک ماهه پس از اوت 2020 بود. گوشت خوک، یکی از مواد غذایی اصلی در چین بوده که وزن قابل توجهی در شاخص رسمی قیمت مصرف‌کننده این کشور دارد.

بدون احتساب مواد غذایی و انرژی، به اصطلاح CPI هسته تنها 0.6 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت که این رقم پایین‌ترین نرخ از مارس 2021 است.

بروس پانگ، اقتصاددان ارشد و رئیس بخش تحقیقات JLL گفت: شاخص CPI هسته در ماه سپتامبر کاهش داشت که این موضوع منعکس‌کننده کاهش تقاضای مصرفی از سوی مصرف‌کنندگان چینی و حتی کاهش تقاضای خارجی است.

افت هزینه تولیدکنندگان چینی

فرانسوا هوانگ، اقتصاددان ارشد آلیانز ترید، در گفت‌وگو با CNBC گفت: تغییرات در شاخص قیمت تولیدکننده چین تقریبا یک یا دو ماه قبل از تغییرات مشابه در ایالات متحده رقم می‌خورد. بنابراین کاهش شاخص قیمت تولیدکننده در چین برای ماه سپتامبر می‌تواند خبر خوبی برای تولیدکنندگان آمریکایی نیز باشد.

شاخص قیمت تولیدکننده چین در ماه سپتامبر نسبت به سال گذشته 0.9 درصد افزایش یافت؛ اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز برآورد رشد یک درصدی برای این شاخص داشتند. به این ترتیب این شاخص به کمترین میزان خود از ژانویه 2021 رسیده است.

فرانسوا هوانگ پیش‌بینی می‌کند که شاخص قیمت تولیدکننده در چین ظرف ماه‌های آینده کاهش بیشتری داشته باشد و به طور بالقوه وارد محدوده منفی شود.

در عین حال افت قیمت محصولات چینی می‌تواند به کمک کاهش نرخ تورم در سایر نقاط دنیا نیز بیاید. چین از جمله بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان انواع محصولات اولیه، میانی و نهایی به دنیا است و کاهش هزینه تولیدکنندگان چینی می‌تواند، افت نرخ انواع کالاها در بازارهای جهانی را رقم بزند.

در حال حاضر مهار تورم در دنیا و به خصوص آمریکا از اهمیت زیادی برخوردار شده است، فدرال رزرو پنج بار در سال جاری نرخ بهره را افزایش داده است و انتظار می‌رود تا سه هفته دیگر دوباره نرخ بهره را افزایش دهد تا به این ترتیب مانع مهار تورم در این کشور شود.

براساس داده‌های منتشر شده، شاخص سالانه قیمت مصرف‌کننده در چین نیز برای ماه سپتامبر رشدی 8.2 درصدی داشت.