به گزارش اکوایران، نرخ سود اوراق بدهی در هفته اخیر به بالاترین سطح امسال رسیده که به نظر می‌رسد دولت برای افزایش فروش اوراق و کسب منابع مالی بیشتر اقدام به افزایش نرخ بهره این نوع اوراق کرده است.

بر اساس گزارش وزارت اقتصاد، دولت در تازه‌ترین حراج هفتگی اوراق بدهی خود یعنی حراج مرحله سی‌ویکم (هفته منتهی به 9 اسفند) توانست میزان فروش خود را نسبت به هفته قبل 26 برابر کند و رکورد فروش دو ماه اخیر را بشکند. دولت در این حراج حدود 6.6 همت اوراق به فروش رساند که بیش از 95 درصد آن از سوی شبکه بانکی خریداری شد.

جزییات سی‌ویکمین هفته از عرضه اوراق بهادار دولتی در هفته منتهی به 9 اسفند ماه امسال نشان می‌دهد در این مرحله دو نوع اوراق با نمادهای «اراد 148» و «اراد 150» با نرخ بهره‌های متفاوت و متناسب با تاریخ سررسید عرضه شده که بدیهی است هرچه تاریخ سررسید نزدیک‌تر باشد نرخ بهره مربوط به آن اوراق نیز کمتر از اوراق با سررسیدهای طولانی‌تر است.

نرخ بهره موثر اوراق بدهی دولتی فروش رفته در هفته سی‌ویکم که همان میانگین نرخ بهره اوراق به فروش رفته است به 26.86 درصد رسیده که در بالاترین سطح از ابتدای سال جاری قرار گرفته و در واقع رکورد جدیدی را به ثبت رسانده است.

در این مرحله از فروش اوراق بدهی دولتی، نرخ بهره موثر اوارق با نماد «اراد 148» برابر با 26.7 درصد و برای نماد «اراد 150» معادل 27 درصد بوده است؛ این در حالی است که نرخ بهره موثر اوارق مورد اشاره در حراج قبل (در مرحله سی‌ام) به ترتیب معادل 26 و 26.3 درصد و در سطح پایین‌تری قرار داشته اما در حراج اخیر افزایش یافته که می‌تواند نشان دهنده افزایش تقاضا برای خرید اوراق و همچنین افزایش جذابیت اوراق برای خریداران باشد تا فروش آن بیشتر شود و دولت از این محل بتواند در آخرین ماه امسال منابع بیشتری را برای پوشش هزینه‌های خود در اختیار داشته باشد.

photo_2024-02-29_15-08-23