به گزارش اکوایران، بررسی آمارها نشان می‌دهد سرانه سپرده‌گذاری روزانه در استان‌های سیستان و بلوچستان، کردستان و لرستان در سال 1401 نسبت به ساکنان دیگر استان‌ها در پایین‌ترین سطح قرار دارد.

بررسی آخرین آمارهای بانک مرکزی از میزان سپرده‌گذاری در بانک‌ها نشان می‌دهد در سال 1401 حدود هزار و 742 همت به سپرده بانکی افزوده شده است.

با بکارگیری پیش‌بینی که مرکز آمار از جمعیت کشور در سال 1401 انجام داده (معادل 85 میلیون نفر) می‌توان فرض کرد میزان سپرده‌ای که هر فرد در یک سال گذشته به سیستم بانکی افزوده بطور میانگین حدود 20 میلیون تومان بوده است.

ارزیابی سرانه سپرده گذاری در بانک هادر سال گذشته

اما بررسی‌ سرانه سپرده‌گذاری در بانک‌ها در سال 1401 به تفکیک استان‎‌های کشور نشان می‌دهد ساکنان استان‌ تهران بیشترین سپرده‌گذاری در بانک را به خود اختصاص داده‌اند که حدود 61 میلیون تومان بوده است. به این معنا که در استان تهران به ازای هر فرد 61.7 میلیون تومان به سپرده‌های بانکی در سال 1401 افزوده شده که معادل ماهانه 5 میلیون تومان و روزانه 170 هزار تومان می‌شود.

پس از تهران، استان‌های بوشهر، مازندران و مرکزی هرکدام با سرانه سپرده‌گذاری روزانه (میزان سپرده‌ای که هر فرد در سال 1401 به صورت روزانه به سیستم بانکی کشور افزوده) به ترتیب معادل 73، 49 و 47 هزار تومان در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

photo_2023-04-26_20-49-49

این در حالی است که کمترین میزان سپرده‌ای که در سال گذشته به سیستم بانکی افزوده شد، مربوط به ساکنان استان‌های سیستان و بلوچستان، کردستان و لرستان بوده، به طوری که به ازای هر فرد در این استان‌ها روزانه کمتر از 22 هزار تومان به سپرده‌های بانکی اضافه شده است.

در این میان استان سیستان و بلوچستان با ثبت سرانه روزانه 18 هزار تومان رکورددار کمترین میزان سپرده‌گذاری به ازای هر فرد در مقایسه با سایر استان‌های کشور بوده است. به عبارت دیگر هر فرد در استان سیستان و بلوچستان در سال 1401 تنها 6.5 میلیون تومان توانسته در بانک سپرده‌گذاری کند که معادل روزانه  18 هزار تومان است.

این میزان برای استان‌های کردستان، لرستان و کرمانشاه به صورت روزانه به ترتیب معادل 20، 21 و 22 هزار تومان بوده است.

بررسی‌های دیگری که پیش‌تر انجام شده نشان می‌دهد ساکنان استان‌هایی که در این گزارش کمترین سپرده را در سال 1401 به سیستم بانکی اضافه کردند، از تورم بالایی رنج می‌برند و همچنین احتمال برگشت چک در این استان‌ها نسبت به دیگر استان‌ها بیشتر بوده است.