به گزارش اکوایران، «لوییس کویج» - اقتصاددان ارشد در اس اند پی گلوبال ریتینگ - معتقد است افزایش قیمت نفت در سال جاری کمتر از سال قبل مورد توجه قرار می‌گیرد.

یک بانک توسعه آسیایی در هفته قبل در گزارشی اعلام کرد که در آسیا اقتصادهای در حال توسعه برای رشد سریع‌تر و تعدیل تورم آماده شده‌اند. بانک توسعه آسیایی (ADB) پیش‌بینی کرده تورم سال جاری آسیا به استثنای چین به ۶.۲ درصد برسد که کمتر از تورم ۶.۷ درصدی سال ۲۰۲۲ است‌. همچنین پیش‌بینی می‌شود تورم در سال ۲۰۲۴ به ۴.۵ درصد کاهش پیدا کند. کاهش تورم در شرایطی رخ می‌دهد که جنگ روسیه علیه اوکراین در دومین سال خود به سر می‌برد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، «جیووانی برونی» - سرپرست تیم انرژی مک‌کینزی در سنگاپور - گفت که هزینه‌های انرژی معمولاً ۵ تا ۱۵ درصد از تورم ملی را تشکیل می‌دهد ولی در زمان حمله روسیه به اوکراین، قیمت‌ها رکوردهای جدیدی را ثبت کرد که سهم تورم انرژی را برای بسیاری از کشورها بیش از دو برابر کرد.

جو بایدن - رییس جمهور ایالات متحده - پس از اعلام کاهش ظرفیت تولید اوپک در سوم آوریل (۱۴ فروردین) اعلام کرد که این کاهش ظرفیت تولید آنقدرها هم که فکر می‌کنید بد نخواهد بود. موضع او نسبت به ماه اکتبر که ظرفیت تولید کاهش پیدا کرد و عربستان از آن حمایت کرد، تغییر کرده است. بایدن در آن زمان از عربستان انتقاد کرده بود.

اقتصاددانان انتظارات برای کاهش یا افزایش بیش از حد قیمت نفت را به تأثیر بازگشایی اقتصاد چین به عنوان بزرگترین واردکننده نفت جهان مربوط می‌دانند. موفقیت یا شکست چین به عنوان بزرگترین واردکننده نفت می‌تواند به عنوان بزرگترین محرک تورم انرژی باشد.

در شرایطی که شدت انتظارات صعودی از آینده قیمت نفت تعدیل شده، رقابت‌ها برای فروش نفت افزایش پیدا کرده است. هند و چین خریداران اصلی نفت ایران و روسیه هستند که ایران و روسیه در شرایط تحریمی با ارایه تخفیف سعی در حفظ مشتریان خود و فروش نفت دارند. بر اساس گزارش بلومبرگ، جریان عرضه نفت روسیه به هند باعث شده تا سایر کشورها هم تخفیفات نفتی را برای فروش ارائه کنند. عراق با توجه به شرایط کنونی مجبور به کاهش قیمت فروش نفت به هند در ماه فوریه شده است.

بر اساس داده‌های منتشر شده توسط وزارت صنعت و بازرگانی هند، میانگین قیمت فروش نفت عراق به هند در ماه فوریه ۷۶.۱۹ دلار در هر بشکه بوده که کمتر از میانگین ۷۸.۹۲ دلاری ماه ژانویه است. قیمت نفت روسیه در ماه فوریه به طور متوسط به ازای هر بشکه ۷۲.۱۴ درصد بود که کمی نسبت به ماه ژانویه کاهش پیدا کرده است.

در شرایطی که بسیاری از خریداران پس از جنگ روسیه علیه اوکراین از خرید نفت روسیه دست کشیدند، هند و چین به عنوان مصرف‌کنندگان اصلی نفت خام روسیه ظاهر شدند. روسیه در حال حاضر جایگاه خود را به عنوان بزرگترین تامین‌کننده نفت این کشور آسیای جنوبی تثبیت کرده است.

هند گرانترین نفت مورد نیاز خود را از عربستان سعودی با میانگین قیمتی ۸۷.۶۶ دلار در هر بشکه در ماه فوریه تامین کرده است. برخلاف عراق، قیمت فروش نفت عربستان به هند در ماه فوریه نسبت به ژانویه افزایش پیدا کرده است.

از آنجایی که هند از مشتریان اصلی نفت ایران است، ورود عراق به میدان رقابت ارایه تخفیفات می‌تواند قیمت و بازار فروش نفت ایران را تحت تاثیر قرار دهد و بر جریان درآمدی ایران اثر بگذارد.