به گزارش اکوایران - پیش از شروع درگیری‌های مرزی اواخر سال ۲۰۲۲ چین و هند، دولت ایالات متحده اطلاعاتی حیاتی را با دهلی‌نو در میان گذاشت که باعث غافل‌گیری و عصبانیت پکن شد.

به گفته یک منبع آگاه به پایگاه یورونیوز: هندی‌ها آماده بودند. زیرا آمریکا هرچیزی را که نیاز داشتند به آن‌ها داده بود. این نمونه‌ای موفق از همکاری اطلاعاتی ارتش این دو کشور است.

درگیری مرزی 9 دسامبر ۲۰۲۲ بر سر یک منطقه مورد مناقشه، باعث جراحت 9 سرباز هندی و 22 سرباز چینی شد.

دولت بایدن دهلی‌نو را از حمله زمینی چین باخبر می‌کند
گشت‌زنی سربازان امنیت مرزی هند در ۱۹ ژوئن ۲۰۲۰ در گاگانگیر هند در بزرگراهی منتهی به مرز با چین، گشت می زنند - عکس از Yawar Nazir

 

برای دهه‌ها است که پکن و دهلی‌نو سرسختانه بر سر مرزبندی سرزمین‌های لاداخ در غرب تا ایالت شرقی آروناچال پرادش هند که پکن مدعی آن‌ها است، اختلاف دارند.

به گزارش یواس‌نیوز، دولت آمریکا از شروع درگیری‌ها، جزئیات مواضع چین و توان نظامی آن را به همتایان هندی خود داد. این اطلاعات شامل تصاویر ماهواره‌ای بود.

چندین مقام و تحلیلگر جزئیات این رویارویی و همچنین نقش آمریکا را تایید کردند. بسیاری نیز اذعان داشتند که تصمیم ایالات متحده برای به اشتراک‌گذاری چنین اطلاعاتی بی‌سابقه بوده و نشان‌دهنده پتانسیل بالای بهبودی همکاری بین دو کشور است تا جاه‌طلبی‌های سرزمینی چین را مهار کنند.

چین برنامه داشت تا ببیند آیا نیروهایش می‌توانند پیش‌روی کرده و در امتداد بخشی از مرز که به طور رسمی مشخص نشده است بمانند. اطلاعات آمریکا به سربازان هندی کمک کرد تا به آن منطقه رفته و با نیروهای چینی درگیری شوند.

به اشتراک‌گذاری اطلاعات ناشی از توافقنامه مبادله و همکاری اطلاعاتی و جغرافیایی یا «بِکا» است که توسط ایالات متحده و هند در سال 2020 امضا شد. این قرارداد تبادل اطلاعات نظامی، لجستیکی و امنیتی را بهبود می‌بخشد. این اولین گزارش از اجرای این توافق است.

ربکا کوفلر، رئیس مؤسسه مشاوره دکترین و استراتژی و افسر سابق آژانس اطلاعات دفاعی به فاکس‌نیوز گفت که توافق جدید اشتراک‌گذاری اطلاعات بسیار مهم بوده و نشان از تعمیق روابط با هند دارد که به نفع آمریکا خواهد بود.

کوفلر خاطرنشان کرد: این ممکن است به ایالات متحده کمک کند تا هند را از روسیه دور کند. به دلیل خرید تسلیحات روسیه که ارزان‌تر از سخت‌افزار نظامی آمریکایی است، مسکو و دهلی‌نو روابط مبادلاتی مستحکمی با یکدیگر دارند.

دولت بایدن دهلی‌نو را از حمله زمینی چین باخبر می‌کند
 نارندرا مودی، نخست وزیر هند و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در دهلی‌نو، هند، در روز دوشنبه، ۶ دسامبر ۲۰۲۱ - عکس از T. Narayan/Bloomberg

وی افزود: این همچنین به مقابله علیه جاه‌طلبی‌های سرزمینی چین کمک خواهد کرد.

بر اساس ارزیابی‌های سال ۲۰۲۳ دستگاه اطلاعاتی آمریکا، مناقشه ارضی هند و چین می‌تواند به درگیری کامل بین دو این قدرت هسته‌ای تبدیل شود.