به گزارش اکوایران؛ امروز در بررسی لایحه هفتم توسعه برای حقوق بازنشستگان تصمیم گرفته شد. آنطور که محمدرضا دشتی اردکانی عضو هیات رییسه کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم خبر داده، در این‌ جلسه کمیسیون تلفیق درباره میزان افزایش حقوق بازنشستگان در طول برنامه هفتم توسعه تصمیم گیری کرد؛ این مصوبه در صورت تصویب در صحن علنی مجلس و تایید شورای نگهبان اجرایی می شود.

براساس اظهارات دشتی اردکانی، طبق مصوبه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه، ضریب حقوق بازنشستگان در طول سه سال اول اجرای قانون برنامه هفتم به میزانی افزایش پیدا می کند که حقوق بازنشستگان به ۹۰ درصد حقوق شاغلان برسد.

به گفته عضو هیات رییسه کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم، این افزایش حقوق بازنشستگان به نحوی خواهد بود که فاصله بین حقوق بازنشستگان و شاغلان مشابه در سال اول اجرای برنامه هفتم توسعه ۴۰ درصد و سال های دوم و سوم برنامه به ترتیب ۳۰ درصد کاهش پیدا می کند.

حقوق بازنشستگان به ۹۰ درصد حقوق شاغلان می‌رسد

 

محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه نیز در توضیح این مصوبه گفته، فرمولی که نمایندگان به آن رای دادند بدین ترتیب است که اگر فاصله بین حقوق کارمند شاغل و بازنشسته به فرض ۱۰۰ تومان باشد، در سال اول برنامه ۴۰ درصد، در سال دوم ۳۰ درصد و در سال سوم ۳۰ درصد دیگر این فاصله جبران شود تا در نهایت حقوق بازنشسته به ۹۰ درصد حقوق کارمند شاغل برسد.

زنگنه اظهار کرده، فرض کنید میزان اختلاف بین حقوق شاغل و بازنشسته برای رسیدن به حقوق ۹۰ درصد شاغل عدد ۱۰۰ باشد پس باید ۱۰۰ تومان به حقوق بازنشسته اضافه شود تا حقوق بازنشسته به ۹۰ درصد حقوق شاغل برسد لذا مصوب شد در سال اول ۴۰ درصد این اختلاف جبران شود، در سال دوم ۳۰ درصد اختلاف باقی مانده جبران شده و در سال سوم هم ۳۰ درصد دیگر جبران شود پس عملا در طول سه سال اجرای برنامه هفتم به ترتیب به صورت ۴۰ درصد، ۳۰ درصد و ۳۰ درصد اختلاف بین حقوق بازنشسته و کارمند شاغل جبران می‌شود.

آنطور که سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه درباره شمولیت این مصوبه گفته، این مصوبه شامل بازنشستگان کشوری و لشکری می شود. البته معمولا برای بازنشستگان تامین اجتماعی نیز از میزان افزایش حقوق بازنشستگان پیروی می شود که آن هم در شورای عالی کار با فرآیند خودش مصوب خواهد شد.

براساس اظهارات زنگنه درباره میزان منابع مورد نیاز برای اجرای این مصوبه به ایسنا، اگر قرار باشد حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری در سال ۱۴۰۳ در کل کشور به ۹۰ درصد حقوق شاغلین برسد، حدودا بین ۲۰۰ الی ۲۳۰ هزار میلیارد تومان منابع نیاز است پس طبیعتا تامین این میزان منابع در طول یک سال برای دولت امکان پذیر نیست. با همین نگاه کمیسیون تلفیق در مصوبه خود یک فضای پلکانی را در نظر گرفت تا این میزان افزایش حقوق در سه سال اول اجرای برنامه هفتم محقق شود.