از سوی دیگر چندی است که برخی کارشناسان اقتصادی نرخ‌های ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان را برای ارز، نرخ تعادلی می‌دانند و می‌گویند: نرخ حقیقی حول این نرخ‌ها باید باشد.

مهدی دارابی پژوهشگر اقتصادی حوزه ارز معتقد است که با شاخص‌هایی همچون نقدینگی و نرخ ارز می‌توان یک فهمی نسبت به نرخ ارز تعادلی بلندمدت داشته باشیم.

او توضیح می‌دهد که صادرات نفتی ما به میزانی رسیده که در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ داشتیم و نرخ حقیقی ارز هم در حال حاضر تقریبا به همان میزان دهه‌های ۶۰ و ۷۰ است. البته نمی‌توان گفت که نرخ ۴۰، ۴۵ یا حتی ۵۰ هزار تومان تعادلی است اما می‌توان گفت نرخ ارزی که در حال حاضر وجود دارد، بی ارتباط با وضعیت تورمی و صادرات نفتی ما نیست.

دارابی با اشاره به اظهارات برخی کارشناسان اقتصادی در رابطه با نرخ ارز می‌گوید: اختلاف نرخی که در باره آن صحبت می‌شود از ۱۰ یا ۱۵ هزار تومان تا ۴۰ هزار تومان است، این میزان اختلاف بین نرخ تعادلی که از آن یاد می‌شود با آنچه در بازار وجود دارد نمی‌تواند کار دلالان و ذینفعان افزایش نرخ ارز باشد، داده‌ها و نمودارهای موجود از وضعیت اقتصادی کشور هم نشان می‌دهد که نرخ ارز با تورم و صادرات نفتی کشور خوانش دارد.