به گزارش اکوایران، بانک‌های چینی سود وام‌دهی خود را برای چهارمین ماه متوالی تغییر ندادند، ولی اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که احتمالا نرخ وام مسکن برای کمک به این بخشِ گرفتار رکود، در ماه‌های آتی کاهش پیدا کند.

IMG_20221220_113804_978

بانک خلق چین روز سه‌شنبه نرخ وام یکساله را ۳.۶۵ درصد اعلام کرد که مطابق با اکثریت آرا در نظرسنجی بلومبرگ است.‌ نرخ پنج‌ساله وام مسکن نیز بدون تغییر روی محدوده ۴.۳ درصد ثابت نگه داشته شد.

پس از اشاره مقامات چین به تسهیل سیاست‌ها در بازار مسکن، اقتصاددانان احتمال افزایش نرخ بهره پنج‌ساله را در چند ماه آینده برای وام مسکن کاهش داده‌اند. بازار مسکن در بدترین رکود تاریخی خود گرفتار شده و قیمت ملک برای پانزدهمین ماه متوالی در نوامبر کاهش پیدا کرد.

بانک خلق چین با کاهش ذخیره بانک‌ها نزد بانک مرکزی، به آنها کمک کرد تا توانایی پرداخت وام خود را افزایش دهند. این اقدام هزینه تامین مالی را برای بانک‌ها کاهش و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا نرخ وام را در آینده کاهش دهند.

بانک مرکزی به خاطر چشم‌انداز اقتصادی که اطمینانی به آن وجود ندارد، با احتیاط عمل می‌کند. رشد اقتصادی در ماه‌های اخیر به شدت کاهش یافته و احتمالا با وجود پایان ناگهانی محدودیت‌های کووید در ماه دسامبر، همچنان پایین بماند. این در حالی است که اقتصاددانان انتظار دارند در سال آینده یک جهش مجدد رشد اقتصادی و افزایش احتمالی تورم به وجود بیاید.

IMG_20221220_113809_553

به گزارش بلومبرگ، داده‌های بانک خلق چین نشان می‌دهد که نرخ وام مسکن پنج ساله در پایین‌ترین سطح از سال ۲۰۰۹ قرار دارد، اما نگرانی از چشم‌انداز شغلی، سطح پایین اعتمادها به بازار و محدودیت‌های کووید، تأثیر وام‌های ارزان را خنثی کرده است.

بانک خلق چین نشان داده که سیاست‌های پولی را برای سال آینده تقریبا سست نگه خواهد داشت. افزایش‌های کمترِ نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا نیز به بانک مرکزی چین فرصت مانور بیشتری می‌دهد، زیرا فشار بر یوان (واحد پول چین) کاهش پیدا می‌کند.

با وجود بازگشایی و کاهش محدودیت‌های کرونایی چین در ماه دسامبر، افزایش موارد ابتلا به کووید نگرانی‌ها را از تأثیر مثبت بازگشایی‌ها در اقتصاد افزایش داده است و به همین دلیل قیمت نفت در میانه تاثیر مثبت بازگشایی بر تقاضا و نقش منفی افزایش موارد ابتلا بر اقتصاد ثابت ماند.

سرمایه‌گذاران چشم‌انداز تقاضای نفت را پس از کنار گذاشتن سیاست‌های سختگیرانه کووید چین بررسی می‌کنند ولی نگرانی‌ها از رکود اقتصادی همچنان در بازار وجود دارد.

IMG_20221220_113800_349

معاملات آتی نفت وست تگزاس اینترمیدیت پس از افزایش ۱.۲ درصدی در روز دوشنبه در محدوده ۷۵ دلار معامله شد.

تلاش‌های چین برای احیای اقتصاد با حذف محدودیت‌های شدید کوویدصفر، امیدها را برای مصرف بیشتر انرژی در بلندمدت افزایش داده ولی افزایش تعداد موارد ابتلا چشم‌انداز کوتاه‌مدت را مخدوش کرده است.

برخی تحلیلگران معتقدند که روند صعودی ناشی از بهبود همه‌گیری کرونا و جنگ روسیه علیه اوکراین، کماکان می‌تواند وجود داشته باشد.

در سایه اقدامات انقباضی بانک‌های مرکزی برای مقابله با تورم و کاهش نقدینگیِ بوجود آمده، نفت خام دومین کاهش ماه دسامبر را ثبت کرد. فدرال رزرو نرخ بهره را شدیداً افزایش داده است و یک مقام ارشد بانک مرکزی اروپا درباره سیاست‌های انقباضی اعلام کرد که کاهش تورم، زمان‌بر خواهد بود.

در این شرایط، روسیه به عنوان تولیدکننده اصلی اوپک‌پلاس در حال بررسی اقدامات بیشتر برای پاسخ به اعمال سقف قیمتی بر نفت و گاز خود و ممنوعیت‌های بوجود آمده است. مقامات این کشور پیش‌تر اعلام کردند که با کاهش تولید به این محدودیت‌ها پاسخ می‌دهیم. کاهش عرضه نفت توسط روسیه می‌تواند منجر به افزایش قیمت نفت شود‌.

اداره ایمنی خط لوله و مواد خطرناک در روز دوشنبه اعلام کرد که راه‌اندازی مجدد خط لوله کِی‌اِستون که در ابتدای ماه جاری بسته شده، در دست بررسی است.