گزارشات اقتصادی چین برای سه ماهه سوم با تأخیر منتشر شد و آمار متفاوتی را نشان داد. براساس گزارش بلومبرگ؛ رشد اقتصادی چین در حالی  بهبود داشته است که میزان بیکاری و  خرده فروشی  در گزارش سه ماهه تضعیف شده اند. انتشار گزارشات اقتصادی چین که در آستانه جلسه حزب کمونیست برای ابقای رئیس جهورکنونی در پست ریاست جمهوری  به تعویق افتاده بود پس از انتشار بهبود متفاوتی را نشان می دهد؛ رشد بیکاری و افزایش تولید ناخالص داخلی در کنار کاهش میزان  خرده فروشی گزارش متفاوتی را برای اقتصاد چین در سه ماهه سوم رقم زده است.

تولید ناخالص داخلی چین در بازه جولای تا سپتامبر(دهم تیر تا هشت مهرماه) حدود 3.9 درصد نسبت به سال گذشته رشد کرده است که نشان دهنده بهبود نسبت به  گزارشات سه ماهه دوم  و قرنطینه کرونایی چین است. گزارش فوق بالاتر از برآورد 3.3 درصدی اقتصاددانان در نظرسنجی بلومبرگ بوده است.

گزارشات اقتصادی با تاخیر یک هفته ای منتشر شد. زیرا کشور چین بیستمین کنگره حزب کمونیست را برگزار کرد و رییس جمهور شی جین پینگ  درمقام ریاست حزب کمونیست و ریاست جمهوری ابقا شد.

شاخص های ماهانه اقتصاد چین آمار ضعیف تری را به تصویر می کشد، پس از چهار ماه کاهش بیکاری، در ماه سپتامبر بیکاری از 5.3 درصد ماه آگوست به 5.5 درصد در ماه سپتامبر رسید. رشد خرده فروشد در این ماه ولی بسیار ضعیف بود در حالیکه این شاخص در ماه آگوست 5.4 درصد رشد را به ثبت رساند در ماه سپتامبر این رقم به 2.5 درصد رسید که بسیار کمتر از پیش بینی 3 درصدی است.

تولید صنعتی ماه سپتامبر رشد 6.3 درصدی را نسبت به سال قبل به ثبت رساند که این مقدار بیشتر از رشد 4.2 درصدی ماه آگوست(دهم مرداد تا نهم شهریور)  و  پیش بینی 4.8 درصدی اقتصاددانان برای ماه جاری است. سرمایه گذاری دارایی های ثابت مطابق انتظارات 5.9 درصد رشد کرد.

ریموند یانگ اقتصاددان ارشد چین بزرگتر در شرکت مسولیت محدود گروه بانکی در استرالیا و نیوزیلند اعلام کرد که داده های صعودی که عمدتا به خاطر بخش تولید است کمی شگفت انگیز بود. او گفت دولت با تکیه بر تلاش های محتاطانه و هدفمند سیاست های خود را انتخاب میکند.

شاخص سی اس آی300 (شاخص بورس شانگهای و شنزن) پس از انتشار این گزارش از مثبت نیم درصد به منفی یک درصد رسید.

IMG_20221024_112414_242

بر اساس گزارش ها بخش تولید چین از زمان شروع کوید بسیار سریع تر از مصرف رشد کرده است. ان بی اس (اداره ملی آمار چین) در بیانیه ای مطرح کرد که اقتصاد بر شوک های غیر منتظره متعدد غلبه کرده است و شاخص های اصلی بازیابی و ثابت شده و در محدوده معقولی قرار دارند.

داده های تجاری این کشور که در روز دوشنبه منتشر شده نشان میدهد که رشد صادرات در ماه سپتامبر(دهم شهریور تا 8 مهر) کاهش پیدا کرده است، صادرات ماه سپتامبر بر اساس دلار آمریکا 5.7 درصد رشد کرده که این رقم در ماه آکوست 7.1 درصد بوده است. واردات نسبت به ماه قبل نیز بدون تغییر رشد 0.3 درصدی را ثبت کرد.

چین در حال تلاش برای بهبودی است؛ زیرا اقتصاد چین در سه ماهه سوم به خاطر شیوع کرونا در مقیاس کوچک تر تحت فشار قرار گرفته بود و تهدید اقتصاد با قرنطینه های کرونایی منجر به محدود کردن تحرک و کاهش اعتماد مصرف کننده و کسب و کار شد.

شی در سخنرانی خود پس از کنگره گفت که اقتصاد چین مقاوم است و او تلاش خود را برای تعمیق  روبط با سایر کشورها  انجام خواهد داد.

شی در جمع خبرنگاران گفت که اقتصاد چین نمی تواند جدا از جهان رشد کند ولی توسعه اقتصادی در جهان نیز به چین نیاز دارد.

اقتصاد اژدهای زرد تحت فشار شدیدی قرار گرفته است به طوری که رشد اقتصادی برای سال 2022 به میزان 3.3 درصد برآورد می شود که بسیار کمتر از هدف 5.5 درصدی ابتدای سال جاری است. با از دسترس رفتن این هدف مقامات رسمی بر ثبات شغلی و سایر شاخص ها تمرکز کرده اند.