شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، به صورت رسمی وارد سومین دور هنجارشکنانه اش شد تا با قدرتی آهنین بر چین حکمرانی کند بالاخص آن که امروز او رهبری تیم جدیدی را عهده دار شده که وفاداری  سنتی شان را به او ثابت کرده اند. چهره هایی چون لی کیانگ، ژائو لجی، وانگ هونینگ، کای چی، دینگ ژویانگ و لی شی که امروز در دفتر سیاسی، بالاترین نهاد کنگره حاکم حالا کنار او ایستاده اند.صفی مملو از وفاداران سرسخت که به روشنی نشان می دهد که رئیس جمهوری این کشور نه تنها سنت های پیشین اسلافش را در هم شکسته و برای سومین بار در راس حزب قرار گرفته بلکه قدرت را به گونه ای بی سابقه در دستانش متمرکز کرده است. «شی» از ترکیب دفتر سیاسی که حداقل در 25 سال گذشته، زنی در آن تعریف نشده، بی شکلی نادر رونمایی کرد و نبود زن در رده های بالای حزب را نقظه ضعف خواند.

قربانی‌های چهره تمامیت خواه

به نوشته خبرگزاری سی ان ان، چهار چهره جدید تعریف شده درکمیته دائمی هفت نفره دفتر سیاسی، همگی متحدان پیشین، دیرینه و تحت حمایت « شی » هستند،از همین رو ناظران می گویند این ترکیب جدید راه را برای ریاست او برای سومین دوره با حداقل اختلاف های داخلی هموار می کند بالاخص آن که امروز تمایل ها و مطالبات «شی» بر همه چیز غلبه دارد.

تغییر گسترده کمیته دائمی پس از خروج رهبران کلیدی حزب که در حلقه داخلی «شی» نیستند یعنی چهره هایی چون لی کچیانگ، نخست‌وزیر چین و وانگ یانگ، رئیس شورای عالی چین، توانایی «شی» برای مانور های ماجراجویانه اش در داخل و خارج از مرزهای این کشور را هموارتر کرد و نشان داد که دیگر کمیته جایی برای حضور میانه رو ها نیست. و

وقایع روزهای اخیر در چین، رخدادهایی غیر منتظره ای چون خروج اجباری هو جین‌تائو رهبر سابق چین، سلف 79 ساله « شی» که ازوضعیت سلامت خوبی هم برخودار نیست، نکته ای قابل تامل بود و همزمان حاشیه ها و پس لرزه های خبری زیادی را به دنبال داشت. هو چون‌هوا نیز قربانی بعدی است؛ همانی که پنج سال پیش نتوانست از دفتر سیاسی به کمیته دائمی حزب راه یابد، حالا حتی از حضور در دفتر سیاسی هم دور نگاه داشته شد؛ رخدادی که نشان از آینده مبهم و قدرت بی رقیب «شی» دارد.

قدرت بی‌رقیب

امروز جانشین« شی» غایب است؛ او تبدیل شده به چهره ای بی رقیب. ترکیب کمیته دائمی در گذشته دربردارنده چهره های جوان تر بود که می توانستند جانشین های بالقوه قلمداد شوند اما امروز با توجه به این حقیقت که جوان ترین عضو 60 سال سن دارد و چهره ای برجسته در ترکیب تعریف نشده، خود نشانه ای است از این که «شی»قصد ندارد به این زودی ها قدرت را واگذار کند.

به باور چن گنگ، محقق ارشد موسسه آسیای شرقی دانشگاه ملی سنگاپور، پاکسازی رقبا و ارتقای موقعیت متحدان، رخدادی بی سابقه ای را برای هیئت حاکمه تعریف کرده؛ هیاتی که قرار است سکان هدایت دومین اقتصاد بزرگ جهان را در دست بگیرند. این تحلیلگر در ادامه خاطر نشان کرد که ترکیب جدید محصول تقسیم قدرت یا تجارت میان جناح های مختلف نیست، بلکه اساسا ماحصل یا پیامد اقتدار « شی» است پس باید اذعان کرد که چین وارد عصر تازه ای شده چرا که رهبرش؛ همانی که از مائو هم عبور کرده و بر همه حوزه های مرتبط با سیاستگذاری و تصمیم گیری کنترل دارد.

رهبر هنجار شکن

از همین رو شاهد نوعی بوروکراسی متمرکز دوباره در چین هستیم که قطعا مسیر اقتصادی و سیاست خارجی این کشور در آینده را تحت تاثیر خواهد گذاشت. طبیعتا در شرایط کنونی «شی» کنترل بسیاری از حوزه ها از جمله اقتصاد که به طور سنتی در اختیار نخست وزیر ها قرار داشت را بر عهده خواهد گرفت. اکنون انتظار می رود که این حوزه در اختیار لی چیانگ تعریف شود؛ وفادار قدیمی «شی» که حالا نقش شماره دوم حزب را فارغ از انتقادها به هرج و مرج های ناشی از پیامدهای سیاست کووید صفر و قرنطینه شانگهای، عهده دار است.

به باور ویکتور شی، کارشناس سیاست نخبگان چین و فعال در دانشگاه کالیفرنیا، انتصاب لی، یکی از چندین عنصر هنجار شکن تغییر رهبری در سال جاری را نشان می دهد. اقتصاد چین و شورای دولتی امروز در قیاس با دهه 1990 پیچیده تر شده است. از همین رو شی، تحلیلگر و نویسنده کتابی تحت عنوان « ائتلاف ضعیفان» در باب سیاست های نخبگان چینی در دهه های اخیر گفته که نداشتن تجربه حداقل در ابتدای کار اداره ماشین های دولتی چین را بسیار پر چالش تر خواهد کرد. از طرفی دیگر تمرکز قدرت، پویایی ناسالم خاص را در سیاستگذاری به وجود می آورد، به این معنا که افراد نزدیک به «شی» همان کسانی اند که در طول این سال ها حمایت ها از او را تقویت کردند.

 پویایی قدرت جدید همچنین می تواند نشان از پیروزی برنامه های « شی» در ارتباط با چین در سال های آینده باشد. دیوید گودمن، مدیر مرکز مطالعات چین فعال در دانشگاه سیدنی در این باره گفت که سرنوشت اصلی روشن است، شی جین پینگ و گروهش در تلاش برای تثبت قدرتشان هستند، حال سوال این است که چین با این رویکرد به چه نقطه ای خواهد رسید.

گودمن در ادامه به بحث های احتمالی میان رهبران در سال های اخیر در باب چگونگی پیشبرد توسعه اقتصادی از جمله میزان برخورداری چین از بخش دولتی و خصوصی و رایزنی در باب نیازهای فوری اقتصادی در برابر رونق مشترک اشاره کرده و می گوید چشم اندازی برای کاهش شکاف ثروت در چین وجود ندارد.

همه مردان «شی»

فارغ از تسلط بی سابقه «شی» بر قدرت با توجه به چالش های اقتصادی داخلی و بین الملل،مسائلی که «شی» در سخنرانی کنگره حزب به آن اشاره کرد، لزوما این کشور در مسیر همواری قرار نخواهد گرفت این حقیقتی است که «شی» از آن آگاه است، از همین رو بعد از معرفی تیم تازه اش در گفتگو با خبرنگاران گفت که جهان با چالش هایو طوفان های بی سابقه ای روبه رو است.

یانگ ژانگ، استادیار دانشگاه آمریکایی گفت که یک کمیته دائمی مملو از وفاداران ممکن است بدنه بالا را به تیم همه مردان « شی» تبدیل کند اما این مقوله لزوما به این معنا نیست که «شی» یک رهبر عالی و قادر مطلق خواهد شد و می تواند هر کاری که بخواهد انجام دهد. به باور این تحلیلگر، قدرت نامحدود« شی» به دلیل ظرفیت محدود و کاهش انرژی اش با افزایش سن طبیعتا محدود خواهد شد. علاوه بر این دستیاران« شی» نیز خود به بلوک های مختلف تقسیم می شوند و برای قدرت رقبات خواهند کرد.