به گزارش اکوایران بنا به گزارش منتشر شده از مرکز آمار، تورم نقطه به نقطه تولیدکننده در بهار امسال 49.3 درصد برآورد شده، به بیان ساده تر میانگین قیمت کالا و خدمات در مبدا ارائه آن ها در بهار امسال نسبت به بهار سال 1400 حدود یک و نیم برابر شده است. تورم نقطه ای تولید در بهار نسبت به زمستان سال گذشته روندی نزولی به خود گرفته است، به گونه که نسبت به تورم زمستان بالغ بر 7 درصد بیشتر بوده است. آمار ها نشان می دهد تورم فصلی تولیدکننده در نخستین فصل امسال جهش چشمگیری داشته، این شاخص از زیر 5 درصد در زمستان به 15.8 درصد در بهار 1401 رسیده است، این بالاترین تورم فصلی تولید در شش فصل گذشته محسوب می شود. تورم فصلی تولید در سال 99 با ثبت تورم های فصلی بسیار بالا حتی به بالای 20 درصد هم رسید، اما پس از آن با فروکش کردن تب تورمی، از زمستان 99 روند نزولی آغاز شد تا جایی که در زمستان سال گذشته به 4.8 درصد هم رسید. ظاهرا این روند نزولی پایان یافته و شاهد ایجاد روندی صعودی در این شاخص هستیم.

در میان بخش های اصلی اقتصادی بالاترین تورم فصلی به ثبت رسیده به گروه کشاورزی تعلق دارد، تورم فصلی در این بخش در بهار امسال 38.7 درصد برآورد شده، در حالی که همین نرخ در زمستان منفی 11 درصد بوده است. بر عکس گروه کشاورزی، در گروه تولید برق در زمستان مثبت بوده و در بهار منفی شده است. تورم در گروه صنعت و خدمات نیز در بهار 1401 به ترتیب 12.5 درصد و 13.8 درصد به ثبت رسیده است. بررسی ها نشان می دهد بیشترین ضریب اهمیت در میان بخش ها در تعیین تورم تولیدکننده به خدمات و پس از آن به بخش صنعت تعلق دارد.

اهمیت تورم تولید کننده در اقتصاد کلان از آنجایی است که این شاخص پیشرانی برای تورم مصرف کننده محسوب می شود. به بیان ساده تر افزایش قیمتی که در مبدا تولید و ارائه کالا و خدمات رخ می دهد که تورم تولید کننده گویای آن است، با یک فاصله زمانی به بازار های خرد منتقل شده و مصرف کنندگان آن را حس خواهند کرد. البته در بخش های مختلف این فاصبه زمانی متفاوت است، به عنوان مثال تورمی که در مبدا تولید بخش صنعت رخ می دهد به طبع دیر تر از بخش خدمات به مصرف کننده خرد منتقل می شود. هرچه شرایط اقتصادی و جامعه بی ثبات تر و تورمی تر باشد، این انتقال سریع تر خواهد بود، انتظارات منفی نیز در تسریع انتقال تورم بسیار حائز اهمیت است. اکو ایران طی گزارش های آتی به بررسی و تحلیل بیشتر شاخص قیمت تولید کننده در بهار امسال خواهد پرداخت.

photo_2022-09-07_14-29-29