به گزارش اکوایران بنا به گزارشی که امروز مرکز آمار از شاخص قیمت تولید کننده کل در بهار 1401 منتشر کرده است، تورم فصلی تولید کننده در بهار امسال 15.6 درصد برآورد شده، به بیان دیگر متوسط قیمت کالا و خدمات در مبدای تولید و ارائه آن ها در بهار امسال نسبت به زمستان سال گذشته بالغ بر 15 درصد افزایش یافته است. بررسی ها نشان می دهد از زمستان سال 99 به بعد شاخص تورم کننده در روندی نزولی قرار گرفت تا جایی که از حدود 20 درصد در سال 99 به زیر 5 درصد در زمستان 1400 رسید، اما ظاهرا این روند نزولی خاتمه یافته و در بهار امسال شاهد جهشی قابل توجه در این شاخص تورمی بوده ایم. علت اصلی این رخداد را می توان سیاست اصلاح یارانه کالاهای اساسی دانست که دولت با نام جراحی اقتصادی آن را به اجرا گذاشت، این طرح در چند ماه گذشته موجب تورم فشار هزینه در اقتصاد ایران شد.

تورم نقطه به نقطه تولید کننده نیز در بهار امسال 49.3 درصد به ثبت رسیده که نسبت به زمستان بالغ بر 7 درصد بالاتر رفته است. تورم سالانه نیز در نخستین فصل امسال 49.7 درصد برآورد شده که نسبت به زمستان کاهش یافته، تورم سالانه یا دوازده ماه مدت زمانی طولانی تری را برای محاسبه تورم مورد استفاده قرار می دهد و جهش تورمی فعلی طی فصول آتی در این شاخص دیده خواهد شد. همچنین علت کاهش تورم سالانه در بهار امسال نسبت به زمستان سال گذشته به علت روند نزولی است که طی ماه های گذشته تر در تورم تولید کننده رخ داده بود.

اهمیت تورم تولید کننده(ppi) در اقتصاد کلان از آنجایی است که این شاخص پیشرانی برای تورم مصرف کننده(cpi) محسوب می شود. به بیان ساده تر افزایش قیمتی که در مبدا تولید و ارائه کالا و خدمات رخ می دهد که تورم تولید کننده گویای آن است، با یک فاصله زمانی به بازار های خرد منتقل شده و مصرف کنندگان آن را حس خواهند کرد. البته در بخش های مختلف این فاصبه زمانی متفاوت است، به عنوان مثال تورمی که در مبدا تولید بخش صنعت رخ می دهد به طبع دیر تر از بخش خدمات به مصرف کننده خرد منتقل می شود. هرچه شرایط اقتصادی و جامعه بی ثبات تر و تورمی تر باشد، این انتقال سریع تر خواهد بود، انتظارات منفی نیز در تسریع انتقال تورم بسیار حائز اهمیت است. اکو ایران طی گزارش های آتی به بررسی و تحلیل بیشتر شاخص قیمت تولید کننده در بهار امسال خواهد پرداخت.

photo_2022-09-07_13-59-55