به گزارش اکوایران تورم نقطه به نقطه تولید کننده بخش خدمات در بهار سال جاری 49.4 درصد برآورد شده که به معنی یک و نیم برابر شدن بهای خدمات در مبدا ارائه در بهار امسال نسبت بهار سال گذشته است، این رقم بالاترین تورم تولید این بخش در یک دهه گذشته محسوب می شود. همچنین تورم فصلی و سالانه بخش خدمات نیز در فصل گذشته رکورد ده سال گذشته را شکسته است، به بیان دیگر در تمامی شاخص های تورمی تولید کننده در بهار امسال برای بخش خدمات شاهد به ثبت رسیدن بالاترین ارقام و ثبت رکورد بوده ایم.

 بالاترین افزایش قیمت رخ داده در میان زیر گروه های بخش خدمات، در گروه فعالیت های خدماتی مربوط به تأمین جا و غذا رخ داده، تورم تولید کننده این گروه در بهار امسال در شاخص ها فصلی و نقطه ای به ترتیب 24.7 درصد و 93.2 درصد برآورد شده است، البته این گروه سهم بالایی در تعین تورم بخش خدمات ندارد. کمترین تورم نیز در گروه خدمات آب رسانی، مدیریت پسماند و فاضلاب رقم خورده است. در این گزارش به بررسی تورم سه زیر گروه مهم از بخش خدمات در بهار سال جاری پرداخته شده است.

رشد 50 درصدی هزینه‌های حمل و نقل

گروه حمل‌ ونقل و انبارداری یکی از مهم ترین گروه های بخش خدمات محسوب می شود که سهم بسزایی نیز در تعیین تورم این گروه دارد. تورم نقطه ای این گروه در بهار امسال 52.8 درصد به ثبت رسیده، به عبارت دیگر در بهار امسال هزینه های حمل و نقل نسبت به بهار سال گذشته بالغ بر 52 درصد بیشتر شده است. همین نرخ در فصل زمستان سال 1400 حدود 47 درصد بوده. تورم تولیدکننده فصلی نیز در این بخش 18.4 درصد برآورد شده که نسبت به زمستان سال قبل بالغ بر 10 درصد بالاتر است.

 همچنین در شاخص تورم سالانه یا دوازده ماهه نیز شاهد آن بوده ایم که تورم تولید کننده این گروه مرز 50 درصد را رد کرده و رقم 50.6 درصد را به ثبت رسانده است. پیش بینی می شود به توجه به اینکه در بهار تورم فصلی در گروه حمل و نقل بسیار بالا بوده، در فصول آتی در دیگر شاخص های تورمی این گروه شاهد روند صعودی باشیم.

photo_2022-08-14_12-17-03

رشد بالای تورم خدمات سلامت در بهار 1401

گروه سلامت و خدمات مددکاری نیز از مهم ترین زیر گروه های بخش خدمات محسوب می شود که در سال 1401 تورم نسبتا بالایی را تجربه کرده است. تورم تولید کننده فصلی این گروه در سال جاری 14.7 درصد به ثبت رسیده که نسبت به زمستان گذشته دو برابر شده است. تورم نقطه‌ای این گروه نیز 57.8 درصد برآورد شده که در بین گروه های مهم بخش خدمات جز بالاترین تورم های به ثبت رسیده است. همچنین تورم سالانه یا دورازده ماهه نیز در این گروه 58.3 درصد بوده، زمانی که تورم سالانه از تورم نقطه ای بالاتر باشد بدین معنی است که در فصول گذشته تر(چند فصل قبل تر) نیز تورم در این گروه بالا بوده است.

پایین ترین تورم؛ آموزش

گروه آموزش با وجود اینکه خیلی سهم بالایی نسبت به برخی از گروه ها مانند «فعالیت های املاک و مستغلات»‌ و «حمل و نقل و انبارداری» در تعیین تورم ندارد اما در جامعه و برای عموم مردم بسیار مهم و قابل لمس است. تورم این گروه به طور کلی در تمامی شاخص های تورمی در بهار امسال پایین بوده، به گونه ای که تورم فصلی این بخش در بهار امسال 1.9 درصد بوده، همچنین همین شاخص در فصل زمستان 3.8 درصد به ثبت رسیده است. تورم نقطه به نقطه آموزش نیز حدود 36.1 درصد و تورم سالانه این بخش 34.2 درصد برآورد شده است. اما آمار ها نشان می دهد عمده تورم در این گروه در فصل تابستان هر سال رخ خواهد داد.