به گزارش اکوایران: بازار شایعات در خصوص میزان افزایش حقوق‌ها و بحث متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان، همیشه داغ است، به خصوص در پایان سال. امسال نیز درباره این موضوع از زمان رد و اصلاح لایحه بودجه 1403 تاکنون گمانه‌زنی‌های بسیاری به گوش می‌رسد.

محسن زنگنه، نماینده مجلس و سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه، در برنامه «تهران ۲۰» در روز 19 دی، در خصوص افزایش حقوق شاغلان و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان عنوان کرد: به موجب افزایش حقوق سالانه شاغلین به میزان بیشتری نسبت به حقوق بازنشستگان، در برخی حوزه‌ها اختلاف زیادی بین این دو سطح اجتماعی ایجاد شده است. در راستای رویکرد حمایتی دولت و مجلس نسبت به بازنشستگان، جلساتی با کانون‌های بازنشستگی در راستای ارتقا سطح معیشت و همسان‌سازی حقوق آنها با شاغلین ترتیب داده شده است. 

متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان موضوعی است که بر اساس مقاطع زمانی اجرای برنامه هفتم مورد توجه و اجرا قرار خواهد گرفت. متناسب‌سازی حقوق بر اساس شکاف پرداخت و هر دستگاه متفاوت و برنامه‌ریزی شده خواهد بود.

خبر مرتبط
جزییاتی از عیدی بازنشستگان/ زمان واریز مشخص شد

اکوایران: میزان عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی برای سال 1403، که معمولا در اسفند ماه واریز می‌شود، به میزان مبلغ عیدی کارمندان و بازنشستگان کشوری و لشکری است.

معاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری، در خصوص متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان عنوان کرد که حقوق بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری باید به صورت ۹۰ درصد شاغلان همتراز پرداخت شود که در سال اول ۴۰ درصد، در سال دوم ۷۰ درصد و در سال سوم برنامه ۱۰۰ درصد این ۹۰ درصد پرداخت خواهد شد. او در ادامه به بودجه مورد نیاز در سال اول اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۳ علاوه بر بودجه جاری، فقط برای اجرای متناسب‌سازی به ۴۸ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است که در مجموع پنج سال (برنامه هفتم توسعه)، مبلغی معادل بیش از ۷۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار را شامل می‌شود.

خبر مرتبط
سال آینده حقوق کارمندان دولت چقدر رشد می‌کند؟

به گزارش اکوایران: آخرین اطلاعات رسمی از وضعیت افزایش حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان نشان می‌دهد که سال آینده حقوق آنها به صورت پلکانی رشد خواهد کرد که حداکثر 20 درصد است.

به منظور اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری، در بند (س) تبصره (۶) لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ منابع لازم از محل افزایش یک درصد مالیات بر ارزش افزوده پیش‌بینی و از سوی دولت برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است که در کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ نیز به تصویب رسیده است. منابع حاصل از این بند در سال ۱۴۰۳ حداقل معادل ۵۰ همت (هزار میلیارد تومان) است که صرف متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان همطراز خواهد شد.

این متناسب‌سازی‌ها، علاوه بر افزایش ضریب حقوق یا مستمری سالانه بازنشستگان است. به عبارت دیگر در سال ۱۴۰۳، حقوق بازنشستگان علاوه بر رشد متوسط ۱۸ درصد مشمول پرداخت ترمیمی موضوع بند (س) تبصره (۶) لایحه بودجه ۱۴۰۳ خواهد شد. با این اقدامات، در مجموع میزان رشد حقوق بازنشستگان به برآورد میزان تورم سال آینده نزدیک خواهد بود.

همچنین گفتنی است که در 10 دی ماه سال جاری بود که سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس بعد از نشست کمیسیون اجتماعی مجلس، در خصوص تعیین تکلیف افزایش حقوق شاغلان و بازنشستگان در لایحه بودجه 1403 اعلام کرد: اعضای کمیسیون اجتماعی، با افزایش ۲۵ درصدی متوسط حقوق شاغلان و بازنشستگان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ موافقت کردند.