از این رو آن‌ها را در مهدکودک ثبت نام می‌کنند.بارها به موضوعات مختلفی مثل تاثیر مهد کودک بر آموزش مهارت‌ها، افزایش خلاقیت بچه‌ها و هزینه‌های احتمالی ترک مهد کودک صحبت شده اما جنبه دیگری هم وجود دارد که به آن کمتر توجه شده؛ گذراندن دوره مهد کودک چه آثار بلندمدتی بر ادوار مختلف زندگی دارد؟

یک مطالعه معتبر و شناخته‌شده توسط اقتصاددانان دانشگاه هاروارد، برکلی و نورث وسترن آمریکا، در این‌باره انجام شده که نتایج جالبی به دنبال داشته است. این پژوهش که در مجله American Economic Review به چاپ رسیده به بررسی آثار بلند‌مدت دوره مهدکودک بر مزیت‌های بزرگ‌سالی افراد می‌پردازد.

 

گذراندن دوره مهد کودک چه آثار بلند مدتی بر ادوار مختلف زندگی دارد؟

یک مطالعه معتبر و شناخته‌شده توسط اقتصاددانان دانشگاه هاروارد، برکلی و نورث وسترن آمریکا، در این باره انجام شده که نتایج جالبی به دنبال داشته است.

این پژوهش که در مجله American Economic Review به چاپ رسیده، به بررسی آثار بلند‌مدت دوره مهدکودک بر مزیت‌های بزرگسالی افراد می پردازد. در این تحقیق، نمونه‌های تصادفی‌ آزمایشی متشکل از ۱۱ هزار و ۵۷۱ دانش آموز از ۷۹ مدرسه ایالت تنسی آمریکا به همراه آموزگاران آنها انتخاب و در کلاس‌های مقاطع مهدکودک تا سوم دبستان برای ارزیابی گماشته شدند. این پروژه در سال‌های ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۹ اجرایی شده.

این دانش‌آموزان در سه گروه کلاس متفاوت گماشته شدند: کلاس‌های کوچک ( ۱۵ دانش‌آموز به همراه یک معلم)، کلاس‌های عادی ( ۲۳ دانش آموز با یک معلم) و کلاس‌های عادی همراه با کمک ( ۲۳ دانش‌آموز با یک معلم با کمک‌های آموزشی تمام وقت توسط معلم.

به واسطه انطباق داده‌‌های پروژه استار با اسناد ثبت‌شده در ادارات دولتی آمریکا همچون آمار اظهارنامه‌های مالیاتی، سیر تحول زندگی ۹۵ درصد از مشارکت‌کنندگان پروژه رصد شده است و با استفاده از این اطلاعات اثرات این پروژه بر طیف گسترده‌ای از دستاورد‌های دوره‌های مختلف زندگی مشارکت‌کنندگان سنجیده شد.

یافته‌های جالبی ازین مطالعه حاصل شد:

مثلا نمرات آزمون مهدکودک همبستگی بالایی با دستاوردهای بزرگسالی هم چون درآمد افراد در سن ۲۷ سالگی، حضور در مقاطع تحصیلی بالاتر، مالکیت خانه، میزان پس‌انداز برای بازنشستگی و غیره دارد.

مبنای برآورد‌ها و یافته‌های این مقاله از یکی از گسترده‌ترین برنامه‌های ارزیابی تحصیلی ایالات متحده به نام پروژه استار به دست آمده است.

یافته‌های دیگر مقاله نشان می‌دهد دانش‌آموزانی که در پروژه استار در کلاس‌های کم‌جمعیت‌تر قرار گرفتند احتمال نام‌نویسی آن‌ها در دانشگاه ۱.۸ درصد بیشتر بوده و دانش‌آموزانی که معلمان با تجربه‌تری داشته‌اند، در ادامه تحصیل موفقیت بیشتری داشتند.

همچنین دانش‌آموزانی که معلمانی با تجربه‌ بیش از ۱۰ سال در دوران مهد کودک داشتند، در ۲۷ سالگی به طور میانگین هزار و ۹۳ دلار نسبت به دانش‌آموزان با آموزگاران کم‌تجربه‌ درآمد بیشتر دارند.

در این مقاله هم علاوه‌بر اثر‌گذاری معلمان، اثر همکلاسی ها بر درآمد نیز بررسی شده. در فرهنگ ایرانی ضرب‌المثلی پیرامون اثر‌گذاری کمال همنشین وجود دارد. یعنی همکلاسی‌های خوب فضای مناسب‌تری را برای یادگیری، ایجاد روحیه همکاری، نظم و تمرکز فراهم می‌کنند.

محیط آموزشی‌ای که منجر به افزایش نمرات آزمون دانش‌آموزان و کیفیت آموزش آن‌ها می‌شود، دستاوردهای بلندمدت آن‌ها را نیز ارتفا می‌دهد.