یکی از سوالاتی که در ذهن بسیاری از سرمایه‌گذاران وجود دارد این است که آیا بازار سهام ارزنده است و می‌توان به ارزش آن اعتماد کرد یا خیر؟

 

ارزش بازار چیست ؟

ارزش بازار که مارکت کپ خوانده می‌شود، از ضرب تعداد سهام یک شرکت در قیمت هر سهم بدست می‌آید.

در بازار سهام، مارکت کپ شرکت‌ها معادل ارزش بازار کل سهام منتشر شده آن شرکت است.

سرمایه‌گذاران از ارزش بازار برای تعیین اندازه (بزرگی یا کوچکی) شرکت استفاده می‌کنند.

محاسبه مارکت کپ بسیار ساده است، اگر بطور مثال قیمت سهام یک شرکت ۱۰۰ تومان باشد و ۱ میلیارد برگه سهم منتشر کرده باشد، ارزش بازار آن، برابر با ۱۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.

به این ترتیب، با افزایش قیمت سهام، ارزش بازار شرکت رشد می‌کند و بالعکس. همچنین در صورتی که قیمت سهام یک شرکت ثابت بماند و شرکت موردنظر، سهام بیشتری منتشر کند، ارزش بازار آن افزایش خواهد یافت.

بنابراین ارزش بازار در طول دوران افت بازار که رکورد را به همراه دارد، کاهش می‌یابد و در دوره اوج بازار با شکوفایی اقتصادی افزایش پیدا می‌کنند.

ساده‌ بودن محاسبه ارزش بازار و نقش آن در ارزیابی ریسک سرمایه‌گذاری باعث شده به یکی از معیارهای مناسب در انتخاب سهام و متنوع‌سازی سبد سهام تبدیل شود.

برخلاف اعتقاد برخی افراد، ارزش بازار نشان‌دهنده ارزش واقعی یک شرکت نیست. فقط با بررسی بنیادی دقیق یک شرکت، می‌توان به ارزش ذاتی یک شرکت پی برد.

 

آیا بازار سهام این روزها در محدوده ارزنده ای قرار دارد؟

ساختار مالکیتی تو در تو در بازار سهام باعث شده تا با چند باره شماری ارزش بازاری شرکت‌ها رو به رو شویم، به عنوان مثال یک شرکت مالک ۲۰ درصدی یک سهم دیگر است و هنگام محسابه مارکت کپ بازار به عددی می‌رسیم که اصطلاحا به آن ارزش اسمی می‌گویند و این ارزش اسمی در این مثال ۲۰ درصد بالاتر از ارزش واقعی بازار است

مارکت کپ، صرفا نشان‌دهنده قیمتی است که بازار تمایل دارد برای آن شرکت بپردازد و با ارزش ذاتی یک شرکت متفاوت است.

بازار ایران خیلی اوقات بین خوشبینی مفرط و بدبینی مفرط در حال نوسان بوده چه در روزهایی که بازار سهام بزرگ را با پی بر ای بالای ۲۰ میخرید یا الان که شرکت‌ها با پی بر ای زیر ۵ صف فروش هستند و معتقد است این قیمت ها نیز فاقد ارزندگی می‌باشد ارزش دلاری بازار از اسفند سال ۹۷ که حدود ۳۹ میلییارد دلار بود تا مرداد امسال به سقف ۲۳۷ میلیارد دلاری رسید و اکنون این رقم به محدوده ۱۳۰ میلیارد دلاری رسیده و هنوز این روند نزولی ادامه دارد.

ترس در بازار مشهود است و نمیشه کتمان کرد تا زمانی که فروشنده هر روز احساس برد میکنه از فروش خودش وضع بازار خراب تر می‌شود اما اگر اون شرایط هیجان خرید موندگار نبود این شرایط اشتباه فروش زیر ارزش ذاتی هم دوامی نداشت.