به گزارش اکوایران ،محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور امروز با حضور در صحن شورای شهر تهران با بیان این که یکی از اثرگذارترین و مهمترین اقدامات، صیانت از حقوق مردم و به کار گرفتن ظرفیت قانونی دادستان‌ها به عنوان مدعی العموم است و همچنین اینکه آنچه در شوراها انجام می شود نیاز به نظارت دارد گفت :‌ متاسفانه ارتباط چندانی بین شورا و دادستانی وجود ندارد. تخلفات ساختمانی از جمله مهمترین موضوعاتی است که باید بررسی شود. مدیریت شهر یکی از عمده وظایف شهرداری است و اگر شورا در نظارت شاهد نواقصی بود باید به دادستانی به عنوان مدعی العموم اعلام کند اما متاسفانه بین دادستانی و شوراها ارتباط چندانی نیست. متاسفانه در مواردی شوراها، زمینه بروز تخلفات می شوند. شورای عالی استان ها اختیاراتی دارد که قوه قضاییه ندارد و می تواند لایحه تدوین کرده و به مجلس ارائه دهد که شوراهای شهر باید از این فرصت استفاده کنند.

وی تأکید کرد: شوراها برای خدمات شهرداری‌ها ریل‌گذاری می‌کند. اگر در این مسیر به مانعی برخورد می‌کنید و ظرفیت لازم را ندارید باید بلافاصله از دادستان مطالبه کنید. متأسفانه این رابطه وجود ندارد یا به عنوان یک وظیفه محسوب می‌شود. متأسفانه گاهی خود شوراها زمینه‌ساز تخلفات شهری هستند که در همین رابطه گزارشی در استان تهران از تخلف انجام شده از دادستان به بنده رسید. از سوی دیگر شورای عالی استان‌ها نیز ظرفیت بسیار خوبی است که می‌تواند طرح و لایحه به مجلس و دولت ارسال کند. این ظرفیتی است که حتی قوه قضاییه نیز ندارد. در بند ش ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران کشور دستگاه‌های مختلف را مکلف کرده در مورد مدیریت بحران اعمال قانون کند. در حادثه دلخراش متروپل آبادان ما ورود جدی پیدا کردیم و هفته گذشته گزارش را نهایی کردیم که در فرصت مناسبی اطلاع‌رسانی خواهد شد. وقتی موضوع را بررسی کردیم یکی از موثرترین عوامل کوتاهی‌هایی بود که در حوزه شهرداری و نظارت شورای شهر به وقوع پیوسته است و همه مکاتبات و اسناد آن نیز موجود است.

دادستان کل کشور گفت: تمام اسناد در این زمینه موجود است. تهران حوزه کاری اعضای شوراست و به عنوان یک مسئول عنوان می کنم که تهران در این خصوص مشکلات عدیده ای دارد. لذا یکی از مطالبات جدی اینجانب از اعضای شورا این است که برنامه ریزی کرده و ساختمان هایی که این قابلیت را دارند که حادثه دلخراشی در آن ها روی دهد، شناسایی کنند.

منتظری با اشاره به اینکه زمانی ۱۲۹ ساختمان ناایمن در تهران شناسایی شده بود، افزود: در بافت فرسوده به  ویژه در مناطق جنوبی تهران مشاهده می‌شود که ساختمان‌های ناایمن وجود دارند و باید فکری به حال آن‌ها کنیم. باید شهرداری‌ها را مکلف کنیم ساختمان‌ها را از همان کلنگ اول‌شان ایمن بسازند. گاهی قبل از اینکه ساختمان گواهی پایان کار بگیرد ساختمان را می‌فروشند. اگر مقید کنیم که هر نقل و انتقال در ساختمان‌ها منوط به اخذ پایان کار باشد اتفاق بسیار خوبی است.

او در ادامه متذکر شد: کارشناسان باید در این زمینه به کار گرفته شوند. وقتی کارشناسان اظهار نظر می کنند که ساختمانی با مشکل مواجه است مداخله و در صورت نیاز از ظرفیت قوه قضاییه استفاده کنید تا برخورد لازم انجام شود. من در این خصوص اتمام حجت می کنم که جان و سلامت افراد و امنیت جامعه برای ما مهم است و باید به صورت جدی تر در دستور کار قرار بگیرد.

دادستان کل کشور افزود: در بافت فرسوده و قدیمی تهران و مناطق جنوبی شهر، ساختمان های خطرناکی دیده می شود که باید برای آن فکری شود. استدعای من این است که شهرداری ها مکلف شوند از ابتدای امر و کلنگ زنی یک ساختمان، رعایت اصول ایمنی در آن الزامی شود و اجازه ندهید با توصیه ها و سفارشات، از رعایت این اصول جلوگیری شود.

منتظری همچنین درخصوص رأی وحدت رویه که هفته گذشته در دیوان عدالت اداری کشور صادر شد، گفت: به اعتقاد من این رأی مشکل ساز خواهد شد. چراکه دو رأی متعارض در خصوص تغییر کاربری صادر شده بود که در این زمینه رأی وحدت رویه صادر شد و بر اساس این رأی، اقدام در برابر تخلف در تغییر کاربری، آنی بوده و اگر در همان روز تعقیب کیفری انجام ندهیم در آینده قادر به تعقیب نخواهیم بود و این باعث می شود دامنه تخلفات گسترده شود.

جعفر شربیانی عضو هیات رئیسه شورا پس از استماع سخنان دادستان کل کشور طی پرسشی گفت: چرا برخورد جدی با ترک فعل هایی که گزارش می شود قبل از وقوع حادثه نمی کنید. به عنوان مثال در صحن شورای شهر خبر دادیم که در کانال عباس آباد شهر ری یک کودک جان خود را از دست داده و این نتیجه ترک فعل ها بوده است اما اقدامی صورت نگرفت.

منتظری نیز در مورد این مساله گفت: مساله ترک فعل را باید به طور جدی بررسی کنیم اما در برخی از مواقع ضعف قانونی داریم. اما اگر عمل یا ترک فعل به صورت مسلم باشد با آن برخورد می‌شود و در قانون برای برخی از ترک فعل‌ها جرم انگاری نشده و قوه قضاییه نیز به دنبال حل این مساله است.

اقراریان رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورا نیز گفت: متروپل‌های آینده بعضا به صورت غیر مجاز در تهران، ساخته می شوند، و همچنین دیده می شود که از اراذل و اوباش برای پوشش تخلف خود در ساخت و سازها استفاده می‌کنند ‌و شهرداری‌ها نمی توانند جلوی تخلف را بگیرند.

منتظری در واکنش به این تذکر گفت: استفاده از اراذل و اوباش در ساخت و سازها امری عجیب است و شما مورد و مصداق را به دادستان های شهر یا شهرستان بگویید و اجازه نمی‌دهیم افراد متخلف از اراذل و اوباش برای تخلف خود استفاده کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با ارائه دو درخواست به مدیریت شهری گفت: یکی از مسائل فرهنگی است چرا که خیلی بر روی شهر تهران کار می کنند که فضای آن غیر اخلاقی و غیر اسلامی شود و هزینه و پول صرف می‌شود و بعد در فضای بی در و پیکر مجازی آن را منتشر کرده و از دختران جوان و نوجوان استفاده می‌کنند و این کار گسترده و حساب شده ای است و این برای ما زشت است که با این همه شهدا، سرمایه گذاری و هزینه ای که کرده ایم اجازه دهیم  ۴ نفر  از خارج مأمور شوند و ما خبر داریم که آمریکا و استکبار پشت این جریانات هستند.

منتظری تاکید کرد: باید کار فرهنگی را در دستور کار قرار داده و فعالیت  گسترده ای در این زمینه انجام شود تا موکول به کار قضایی نشود. حتی برخی می گویند چرا با بدحجابی و بی حجابی برخورد نمی کنید. اما سوال است که آیا برخورد قضایی  کارساز است؟ کار فرهنگی باید انجام شود که مسئول، برنامه و غیره دارد و مسئولین فرهنگی باید به وظایف فرهنگی عمل کنند.

دادستان کل کشور سخنان خود به نامتناسب بودن شرایط زندان های پایتخت اشاره داشت و افزود: وضعیت زندان ها در تهران مناسب نیست و حتی دو زندان تهران، یعنی رجایی شهر و قزل حصار در حال حاضر  خارج از تهران هستند و مشکلات عدیده ای را ایجاد کرده اند و ما نمی توانیم شهر را  فاقد زندان قرار دهیم. چرا که این اوباش سارقان وغیره بدون زندان نباید باشند و درست است که سیاست کاهش حبس در دستور است اما سارقان و اخلالگران امنیت و غیره، نیاز به زندان دارند  و از مدیریت شهری می خواهیم که این مساله را پیگیری کند چرا که ساخت زندان جدید و  زمین و اعتبار و غیره می خواهد.