به گزارش اکوایران ،پس از مقاومت های پلیس برای برگزاری نمایشگاه های پرمخاطب در محل نمایشگاه های بین المللی تهران که باعث تعطیلی یک روزه یک نمایشگاه  هم شد، اعضای شورای شهر تهران شهرداری طرح "الزام شهرداری تهران به انتقال نمایشگاه بین‌المللی تهران به مجموعه شهر آفتاب"  رامصوب کردند . اما به نظرمی آید این مصوبه شورای شهر تهران به دلیل آماده نبودن زیرساخت های شهرآفتاب همچنان قابلیت اجرایی ندارد.

به تازگی مسئولان وزارت ارشاد اعلام کرده اند که نمایشگاه بین المللی کتاب اردیبهشت ماه در مصلی تهران برگزارمی شود . امروز سید جعفر تشکری هاشمی ،رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران نسبت به این تصمیم اعتراض کرد .

او گفت :اگر نمایشگاه کتاب در مصلی برگزار شود، ترافیک به هم ریخته و تردد خودروها در شهر تهران را به شرایط بحرانی‌تر تبدیل خواهد کرد. سفرهای عادی مردم در روزهای معمولی به سختی انجام می‌شود و اگر این نمایشگاه نیز برگزار شود، تردد در بزرگراه رسالت، شهید چمران، شهید همت و خیابان‌های شهید بهشتی و مطهری و مناطق اطراف را با معضل جدی روبه رو خواهد کرد.

تشکری به بازدید معاون وزیر ارشاد در آذرماه سال قبل از نمایشگاه شهر آفتاب اشاره کردو گفت: در این بازدید نواقصی  وجود داشت که  با توجه به شرایط خوبی که در مدیریت جدید شهر آفتاب شاهد هستیم امیدواریم اقدامات جدید صورت گرفته باشد که بر اساس گزارشی که من در اختیار دارم، کارهای عمده ای در این نمایشگاه در حال انجام است که تا زمان برگزاری نمایشگاه کتاب تکمیل خواهد شد و می تواند فرصت خوبی برای مردم باشد.

او از هیات رییسه شورای شهر تهران خواست که این موضوع را پیگیری کنند .نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: باید تلاش کنیم که در این دوره نمایشگاه حتما در شهر آفتاب برگزار شود که اگر غیر از این باشد، در بر همین پاشنه خواهد چرخید و شهر آفتاب عملا از خاصیت خود خارج خواهد شد.

پرویز سروری  هم در پاسخ به تذکراین عضو شورای شهر تهران  با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه کتاب یکی از دغدغه‌های جدی ماست، گفت: موضوع برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلی امام خمینی(ره) را از طریق وزیر ارشاد پیگیری و دغدغه اعضای شورای شهر را مطرح خواهیم کرد.

نایب رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: اگر لازم باشد نامه نگاری با معاونت اول ریاست جمهوری انجام و این دغدغه منتقل خواهد شد؛ باید تلاش کنیم که در این دوره نمایشگاه حتما در شهر آفتاب برگزار شود که اگر غیر از این باشد در بر همین پاشنه خواهد چرخید و شهر آفتاب عملا از خاصیت خود خارج خواهد شد.

اما ساعتی از این تذکر نگذشته بود که علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران اعلام کرد دلیل برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلی آماده نبودن شهرآفتاب برای میزبانی ازنمایشگاه است .

او گفت :با وجود مصوبه شورای شهر تهران اما هنوز نمایشگاه شهر آفتاب در جنوب شهر تهران به صورت کامل تجهیز نشده است و در چهار سال گذشته هم برای توسعه این نمایشگاه کاری صورت نگرفته و مجموعه ای با ظرفیت عظیم و منحصر بفرد دچار مشکلات شده است. ما مصر به اجرای مصوبه شورا هستیم، اما باید ابتدا نمایشگاه را تکمیل و سپس بهره برداری کامل را آغاز کنیم.به گفته او درحال حاضر نمایشگاه‌های متعددی در شهر آفتاب برگزار می‌شود. منتها ما باید زیرساخت‌ها را به طور کامل و حداکثری در شهر آفتاب تکمیل کنیم تا نمایشگاه‌های با مقیاس های بسیار بزرگ برگزار کنیم.

نادعلی به خبرگزاری فارس گفته است که درمورد برگزاری نمایشگاه‌ها در سطح شهر در اواخر پاییز 1400 مباحثی مطرح شد. ما با رئیس نمایشگاه شهرآفتاب هم دیدار کردیم. همچنین از شهر آفتاب هم بازدیدی صورت گرفت. دوستان جدید وزارت ارشاد هم به دنبال این بودند که راستی‌آزمایی‌ها صورت گیرد. در نتیجه از نمایشگاه بازدید کردند اما نقایصی در شهر آفتاب وجود داشت.با اینکه مسئولین وقت نمایشگاه شهر آفتاب انگیزه لازم را داشتند تا برای اردیبهشت 1401 این نمایشگاه آماده شود، اما به دوستان وزارت ارشاد و به ما هم گفتند که نمی‌توانند نمایشگاه را برای اردیبهشت‌ماه آماده کنند و مشکلات در این بازه زمانی رفع نخواهد شد.

دوستان وزارت ارشاد هم بدوا  میل داشتند که نمایشگاه کتاب امسال در شهر آفتاب برگزار شود. اما نهایتا جلساتی هم بین کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران و دوستان وزارت ارشاد برگزار شد و به خاطر نبود امکانات تصمیم گرفتند که نمایشگاه امسال در مصلای تهران برگزار شود.ما هم بررسی‌های لازم را انجام دادیم و متوجه شدیم که امکان برگزاری نمایشگاه در شهر آفتاب نیست به همین دلیل اصرار هم نکردیم. جلساتی با حضور کمیسیون فرهنگی شورا، معاون فرهنگی وزارت ارشاد، نیروی انتظامی، راهور، وزارتخانه‌های مرتبط و... به ریاست رئیس کمیسیون فرهنگی شورا برگزار شد. کمیته‌هایی هم برای این امر در اسفندماه تشکیل شد و قرار شد که بعد از رفع نقائص، نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب برگزار شود. در نتیجه امسال نمایشگاه در مصلا و سال آینده ان‌شاءالله با رفع مشکلات، نمایشگاه در شهر آفتاب برگزار می‌شود.