علیرضا زاکانی امروز چهارمین تذکر را برای انتصاب‌هایی که برخلاف اساسنامه‌های سازمان‌های شهرداری است گرفت. علی اصغر قائمی عضو شورای اسلامی شهر تهران در تذکری با بیان اینکه شهردار تهران در ۱۸ فروردین ماه برای سازمان فناوری شهرداری تهران سرپرست انتخاب کرده است، گفت: براساس نظریه رسمی کمیسیون حقوقی شورا به نظر می‌رسد که در این حکم چند اشکال قانونی وجود دارد. 

او با تشریح مشکلات قانونی این حکم تصریح کرد: بندهای اساسنامه در مورد سابقه اجرایی در انتخاب سرپرست رعایت نشده است. همچنین براساس قانون این شرکت، اصلا سرپرست برای این سازمان معنا ندارد و این در حالی است که فردی که حکم برای او صادر شده همزمان سرپرست دو مجموعه در شهرداری است. این انتخاب دارای سلسله ایراداتی است و از شهردار می‌خواهیم که روال را در احکام رعایت کند. 

شهردار تهران پیش از این برای حکم سرپرستی سازمان ورزش که برخی از اعضای شورای شهر آن را مغایر با اساسنامه‌های این سازمان می‌دانستند تذکر گرفته بود؛ اعتراضی که به حکم سرپرست سازمان زیباسازی نیز مطرح شد. مدتی پیش مهدی اقراریان، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران به انتصاب سرپرست سازمان رفاه، خدمات اجتماعی و مشارکت‌های مردمی شهرداری نیز انتقاد کرد و آن را خارج از رویه دانست. به گفته او فردی از بیرون در اتاق مدیرعامل نشسته و ترتیب‌های قانونی رعایت نشده است. نمی‌توانیم دم از قانون بزنیم و خودمان به آن عمل نکنیم. 

در بهمن ماه نیز ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران به یک انتصاب دیگر اعتراض کرد. او گفت که تا کنون سه بار در جلسات علنی بنده و بقیه اعضا و بارها در جلسات هم اندیشی با شهردار تهران درباره ضرورت رعایت مفاد اساس‌نامه سازمان‌های شهرداری به ویژه در انتصاب مدیران عامل‌شان تذکر دادیم. دوستان گفتند اشتباه شده و سرپرست گذاشته و دو سه مورد را اینگونه توجیه کردند. ضمن این که با امضای آقای چمران به شهردار تهران تذکر داده شده اما هنوز جوابش نیامده است. هر چند برای یکی از آن سه مورد هم اخیرا حکم مدیرعاملی زدند اما دیروز دوباره مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار منصوب شده در حالی که بند «ح» ماده ۱۴ اساس‌نامه سازمان میادین میوه و تره بار درباره مدیرعامل سازمان این گونه می‌گوید؛ یکی از وظایف هیات مدیره انتخاب مدیرعامل است. انتخاب یک نفر از شاغلان رسمی شهرداری تهران و یا با سابقه فعالیت حداقل ۸ سال سابقه کار در قراردادی در شهرداری تهران که این تصریح شده است. 

امانی تاکید کرده بود: «اگر ز باغ رعیت ملک خورد سیبی/ بر آورند غلامان او درخت از بیخ» یعنی مدیرعاملی که خودش برمبنای این اساس نامه انتخاب نشده باشد توقع نداشته باشیم که اساس‌نامه را داخل سازمان رعایت کند. اگر این باب شود در شهرداری و شورا هیچ سنگی روی سنگ بند نمی‌شود. خواهش می‌کنم این تذکر را رعایت کنید. 

پیش از این مهدی اقراریان رییس کمیسیون نظارت شورا درخصوص سکوت شورا در برابر تذکرهای پی در پی انتصابات غیر قانونی در شهرداری گفته بود: دوستان یک تفسیر حقوقی داشتند. در اساسنامه این شرکت‌ها بر کارمند رسمی شهرداری تاکید شده که براساس تفسیر شهرداری این کارمند رسمی توسعه پیدا کرده و به کارمند رسمی به صورت عام (تمامی نهادها و سازمان ها) تبدیل شده و زمانی که این مدیران به شهرداری تهران مامور می‌شوند به منزله‌ی کارمند رسمی هستند که به شهرداری آمده و مشغول به کار شدند. این تفسیری بود که از سوی بخش حقوقی شهرداری ارایه شده است. 

به نظر می‌آید شهرداری همچنان براساس تفسیر خود از قانون احکام مدیرانش را صادر می‌کند و شورا نیز همچنان پس از هر انتصاب تذکری درخصوص غیرقانونی بودن احکام می‌دهد.