به گزارش اکوایران ، سلیقه مدیران و تصمیم گیران تازه شهر درحفظ فضای سبز و باغات با مدیران گذشته شهر تفاوت قابل توجهی دارد.  اولین تغییر مهمی که شورای ششم به دنبال آن بود نیز تغییر در مصوبه خانه باغ بود مصوبه ای که شورای پنجم جایگزین مصوبه برج باغ کرد که به گفته بسیاری از کارشناسان انگیزه ساخت در باغات تهران و تخریب هکتارها باغ در تهران شد .

در دوره مدیریت پنجم شهر تهران جرایم قطع درختان افزایش قابل توجهی داشت .درآمد حاصل از آن نیز صرف تملک باغات و خرید زمین برای ایجاد فضای سبز عمومی می شد . اما به تازگی شهردار تهران از تدوین لایحه ای خبر داده که براساس آن جریمه قطع درختان کاهش پیدا می کند .

به گفته علیرضا زاکانی شورای شهر تهران در دوره گذشته جریمه قطع درختان را آن‌قدر بالا برده که دیگر کسی جرئت نمی‌کند درخت بکارد. کسی که می‌خواهد کاشت درخت انجام دهد احساس می‌کند این درخت بلای جان خود او خواهد شد، لذا از دوستان شهرسازی می‌خواهیم لایحه‌ای به شورا بیاورند که این موضوع به صورت منطقی تعدیل شود.

کاهش جریمه قطع درختان درحالی پیشنهاد شده که هیچ گاه قوانین آسیب زنندگان به درختان به طور کامل اجرایی نشده است .

بر اساس قانون حفظ و گسترش فضای سبز شهرها، قطع کردن و آسیب زدن به درختان علاوه بر جریمه می‌تواند برای متخلف زندان هم به همراه داشته باشد. براساس این قانون، بریدن، ریشه کن کردن، سوزاندن نهال، درخت، درختچه و بوته، کت زدن یا پی زدن، تیغ زدن و آتش افروختن در تنه درختان جنگلی و همچنین سربرکردن (قطع تاج درخت)، پوست کندن، شاخه زنی، سرشاخه زنی، شکستن، تهیه چوب، هیزم، زغال و محصولات فرعی از درختان بدون دریافت مجوز ممنوع است و مرتکب علاوه بر جبران خسارت و پرداخت جزای نقدی در صورت تکرار به سه تا ۹ ماه حبس تعزیری نیز محکوم می‌شود.

درسایر کشورها جرایم بسیارسنگین تری برای قطع رختان پیش بینی شده است به طوری که ممکن است طراحی یک ساختمان یا یک پروژه عمرانی را تغییر دهد .

در ایالات متحده آمریکا هم برای هرگونه آسیب به درختان از جمله زخمی کردن، قطع یا راه‌هایی برای خشک کردن آن‌ها قوانین سخت گیرانه‌ای وجود دارد و برای متخلف بین یک تا دو سال زندان در کنار جریمه نقدی در نظر گرفته شده است. در آمریکا، اگر شما شاهد قطع بدون مجوز درخت باشید و آن را اطلاع ندهید، جریمه خواهید شد.