بازار ارز و سکه از سطوح مقاومتی روز دوشنبه عقب نشستند. به عقیده معامله‌گران فضای بازار متاثر از جنگ اسرائیل و سفر گروسی به ایران است. در روز دوشنبه با حمله اسرائیل به رفح بازار جهانی روند صعود پیش گرفت و به واسطه این رشد، بازار ارز و سکه هم به سطوح مقاومتی رسیدند. در معاملات پشت خطی یک خبر آمد که حماس اعلام کرده طرح توافق آتش‌بس را با ایجاد تغییراتی می‌پذیرد، بازار با این خبر اصلاح داد و از مقاومت‌ها فاصله گرفت.

البته در روز سه‌شنبه صحبت‌های گروسی درمورد سند مارس هم مورد توجه بازار بود. رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته این سند گام‌های اضافی که طرفین باید اتخاذ کنند را تعریف می‌کند و امروز توافق کردیم که این سند ادامه پیدا کند. همچنین گروسی گفته که در مرحله حساسی برای شروع تقویت همکاری‌های مجدد آژانس و ایران قرار داریم.

از منظر معامله‌گران اگر صحبت‌های فعلی گروسی در ایران، با صحبت‌هایی که بعد از خروج از ایران می‌زند یکی باشد، می‌تواند سیگنال مثبتی تلقی شود در راستای مذاکرات. در واقع معامله‌گران منتظر صحبت‌های گروسی بعد از خروج از ایران و در وین هستند.

از طرف دیگر و خارج از اخبار سیاسی و بین‌المللی، کسبه‌های طلا همچنان در اعتراض به ثبت در سامانه تجارت تعطیل بودند. یک شایعه هم در این باره دست به دست می‌شد که در آن نوشته شده برای زرگرها پیامک ارسال می‌شود که باید داراییتان را ثبت کنید وگرنه طلاهایتان را به عنوان کالای قاچاق مصادره می‌کنیم. درمورد تعطیلی بازار طلا و اثرش روی بازار تحلیل‌های متفاوتی هست. یکسری‌ها معتقدند با بسته شدن بنکداران قیمت رو به کاهش می‌رود و یکسری‌ها در مقابل از کمبود عرضه حرف می‌زنند و معتقدند این اعتراضات قیمت را بالا می‌برد. اما آن چیزی که مشخص است این بود که با تعطیلی کسبه‌ها عمق بازار کم شده و قیمت نمای واقعی بازار را نشان نمی‌دهد.

با این حال و هوای بازار قیمت‌ دلار و سکه یک روز آرام و تقریبا رنجی را سپری کرد که با کاهش به حمایت‌های میانی رسید. قیمت دلار هرات روز سه‌شنبه‌ را در 60 هزار و 800 تومان شروع کرد و در نیمه دوم تا 60 هزار و 600 تومان پایین آمد و در 60 هزار و 700 تومان بسته شد.

قیمت درهم با گپ منفی 20 تومانی در 16 هزار و 700 تومان بازگشایی کرد و در نیمه دوم با کاهش 50 تومانی در 16 هزار و 650 تومان به کار خودش پایان داد.

قیمت سکه امامی که در روز دوشنبه در کانال 42 بسته شده بود، معاملات سه‌شنبه‌ را در کانال 41 و در 41 میلیونو 900 هزار تومان آغاز کرد و با کاهش 500 هزار تومانی در 41 میلیون و 400 هزار تومان بسته شد. حباب سکه با کاهش یک درصدی به 19 درصد رسید که نشان می‌دهد کاهش سکه بیشتر از دلار بوده است.

در سمت رسمی بازار شاهد افزایش قیمت بودیم و نرخ یورو در مرکز مبادله با افزایش 300 تومانی وارد کانال 48 هزار تومان شد و به 48 هزار و 270 تومان رسید. قیمت دلار هم در مرکز مبادله افزایشی بود و در 44 هزار و 780 تومان معامله شد. از اول اردیبهشت تا سه‌شنبه روند دلار در مرکز مبادله صعودی بوده و افزایش نزدیک به هزار و 200 تومانی داشته و قیمت یورو در مرکز مبادله در مدت مشابه نزدیک به هزار و 700 تومان رشد کرده است.

به عقیده اکثر تحلیلگران بازار در منطقه حساسی قرار گرفته که برای معامله مناسب نیست. آن‌ها می‌گویند تا تکلیف فاندهای خبری مشخص نشود بازار با نوسان رفت و برگشتی چپ و راست می‌کند.

در چارت فنی محدوده 14 میلیون و 600 تا 14 میلیون و 800 هزار تومان در مثقال طلای آبشده کف مهمی است و تا زمانیکه این محدوده از دست نرود قیمت می‌تواند به سمت کانال 15 میلیون حرکت کند.

نکته بازار این بود که طی 8 روز گذشته شاهد خروج نقدینگی در بازار سهام بودیم.