به گزارش اکو ایران ، شب گذشته پر ترافیک ترین شب تهران در سال 1400 بود . بارش باران بسیاری از خیابان ها را دچار آبگرفتگی کرده بود و مسیری که هر روز می توانستیم یک ساعت طی کنیم تا سه ساعت هم طول کشید . برخی معابر فرعی قفل شده بود . به گفته مهدی چمران رییس شورای شهر تهران پلیس هم در برخی معابر تنها نظاره گر بود .

مجتبی شفیعی در مورد ترافیک شب گذشته پایتخت گفت: شب گذشته با سنگین‌ترین ترافیک سال ۱۴۰۰ مواجه شدیم به گونه‌ای که ۴۱ درصد افزایش در طول شبکه معابر درگیر نسبت به دوشب قبل را شاهد بودیم و عدد ترافیک جهشی بود.

وی در مورد علل ترافیک شب گذشته اظهار کرد: این روزها بعد از دو سال وقفه به دلیل شیوع ویروس کرونا شاهد افزایش سفرهای خرید نوروزی هستیم و این در حالی است که در صورت بارش عادی باران ۲۵ درصد معابر درگیر ترافیک می‌شوند و آبگرفتگی شب گذشته نیز مزید بر علت بود.

photo_۲۰۲۲-۰۳-۰۷_۲۰-۲۱-۴۹

معاون حمل و نقل شهرداری تهران اضافه کرد: همچنین ضعف جدی در زیرساخت‌ها و عدم توجه به توسعه حمل و نقل عمومی در یک دهه گذشته، سبب شده که تعداد اتوبوس‌ها کاهش یابد و از سوی دیگر تعداد واگن‌های خراب مترو افزایش یابد و همچنین شیوع کرونا سبب شده تمایل مردم به استفاده از خودروی شخصی افزایش یافته و این افزایش خودروها سبب کاهش ظرفیت معابر می‌شود.photo_۲۰۲۲-۰۳-۰۷_۲۲-۳۹-۲۴

شفیعی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد در مورد برنامه این معاونت برای شب‌های دیگر با توجه به تداوم بارندگی گفت: برنامه‌های بلندمدت اعم از حمایت دولت و تامین منابع در حال حاضر راهگشا نیستند اما اقدامات فوریتی همچون تقاضا از مردم برای کاهش سفرها و یا توزیع سفرهایشان در طول روز و همچنین جلوگیری از آبگرفتگی و رفع موانع و همچنین روان‌سازی ترافیک و حضور بیشتر عوامل پلیس راهور در دستور کار قرار دارد که البته امروز با مسئولان پلیس راهور جلسه داریم تا ترافیک کنترل شود.

احمد صادقی  عضو شورای شهر تهران هم در خصوص ترافیک روزهای بارانی و ترافیک روز گذشته تهران گفت: در خصوص موضوع ترافیک روزهای بارانی  بارها و بارها بحث شده و تذکر داده شده ولی متاسفانه تا به امروز نه تنها حل نشده بلکه پیچیده تر شده است. متاسفانه ترافیک روز گذشته یک  فاجعه مدیریتی بود که باعث آزردگی شهروندان شد.

صادقی در ادامه افزود: بیشترین نگرانی بنده از عدم آمادگی و سوء مدیریت وضعیت ترافیکی مربوط به شرایط بحرانی مانند زلزله است که خدای نکرده در شهر تهران رخ دهد. وقتی با ریزش اندکی باران که از روزهای قبل قابل پیش بینی است شهر دچار این بی‌نظمی و ترافیک غیرقابل کنترل می‌شود به طور حتم  در شرایط بحرانی که مسیرهای اصلی شهر دچار آسیب شده‌اند و مردم شهر نگران هستند با فاجعه‌ی ترافیکی روبه رو خواهیم بود .

رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران افزود: تذکر من به شهردار محترم  تهران این است که بارش باران و برف این روزها باید یک مانور و تمرین دستگاه‌ها باشد برای روزهای بحرانی نه اینکه خود تبدیل به بحران شود، در این روزها ضرورت مدیریت یکپارچه شهری و هوشمندسازی اداره شهر به طور قطع و یقین  بیش از پیش احساس می‌شود.

صادقی افزود: در این ایام امکان فراخوان کلیه دستگاه ها در قالب مانور ساعت صفر تمرینی برای مدیریت یکپارچه و تقسیم یک کار هماهنگ برای کلیه دستگاه  هاو رفع چالش ها برای روزهای بحرانی است.

وی ادامه داد: در این ایام صرفا چند دستگاه خدمت رسان وارد می شود نظیر معاونت خدمات شهری و پلیس راهور در حالی که این کار نیاز به یک کار هماهنگ بزرگ دستگاهی دارد، همانطوری که زمان بحران تشکیل ستاد بحرا ن انجام می شود وهمه بایستی نقش داشته باشند که ما به سلامتی از بحران بگذریم.

صادقی در ادامه با اشاره به سوالات متعدد شهروندان گفت: ما این روزها با سوالات متعددی از سوی شهروندان مواجه می شویم که می پرسند فرمانده محترم راهور آیا برنامه منسجم و تمرین شده‌ای برای روزهای پایانی سال دارند؟ یا شهر و شهروندان در امان خدا رها شده‌اند؟ آیا پلیس تنها ضابط قضایی برای اعمال قانون و برخورد با رانندگان خاطی است و یا برنامه‌ای برای کمک به شهروندان تهرانی در مواقع اضطراری دارد؟ آیا وقت آن نشده است که با هماهنگی بین دستگاهی و بهره گیری از تکنولوژی‌های روز برنامه‌ای جامع برای حل مشکل ترافیک شهر تدوین شود؟ آیا نمی‌شود برنامه‌های تشویقی برای رانندگان تاکسی و تاکسی‌های اینترنتی جهت ارائه خدمات در روزهای بارانی طراحی کرد؟ آیا نمی‌شود با شناور کردن زمان تعطیلی ادارات دولتی در مواقع بارندگی، بار ترافیک را کاهش داد؟ و یا با نیم بها کردن حمل و نقل عمومی در این مواقع شهروندان را به استفاده از حمل و نقل عمومی تشویق کرد!.

رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با طرح پیشنهاداتی افزود: در این شرایط می توان با استفاده از ظرفیت اتوبوس‌های بین شهری برای جابه‌جایی مسافران و یا زوج و فرد کردن خودروها باعث کاهش حجم خودرو‌ها در سطح شهر می‌شود.

وی ادامه داد: هوشمند سازی چراغ‌های راهنمایی، که البته در چند سال گذشته نه تنها به این ظرفیت اضافه نشده بلکه آنچه از قبل بوده از مسیر خارج شده، و نیز استفاده از ظرفیت‌های مردمی و لزوم ورود مجموعه های فرهنگی شهرداری تهران برای آموزش به شهروندان به جهت هدایت ترافیک در نقاط محلی و بسیاری راهکار دیگر مانند دورکاری کردن کارمندان می‌تواند مانع غافلگیری مدیران شهری شود .

سید جعفر تشکری هاشمی هم با اشاره به وضعیت ترافیکى شب گذشته پایتخت گفت: مطابق معمول همه ساله روزهای پایانی سال، به واسطه سفرهاى شهروندان در سطح شهر برای خرید شاهد افزایش تراکم ترافیک هستیم، اما بارش باران در ساعات اوج ترافیک شب گذشته باعث شد که تقریباً عمده معابر شهری پایتخت تا ساعاتى از نیمه شب دچار اختلال شود.

 رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شوراى اسلامى شهر تهران ضمن یادآورى تلاش همکاران در معاونت خدمات شهرى شهردارى تهران و تلاش نیروهای پلیس راهور به منظور رفع ابگرفتگى ها و مدیریت ترافیک گفت: متاسفانه همه این تلاش ها منجر به حل مشکل حل نشد و شب گذشته تا حدود ساعت ٢٣ بسیاری از معابر درگیر ترافیک پر حجم بودند و در برخی معابر شهری ترافیک گونه‌ای بود که ساعت ها مردم نتوانستند حتی خودرو های خود را به حرکت در بیاورند.

 رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به بازدید میدانى خود از سطح شهر  اظهار داشت:  در ۴۰ نقطه شهر تهران شاهد آبگرفتگی بودیم و حدود ۲۰ چراغ راهنمایی و رانندگی نیز به دلیل نقص فنی در تقاطع ها به صورت چشمک زن یا قطع برق شده بودند. لذا موضوع قابل توجه این است که همکاران ما در خدمات شهری و پلیس راهنمایی و رانندگی باید با شناخت نقاط بحرانی در شهر تهران حضور موثرتری در شب های بحرانی و مدیریت ترافیک داشته باشند.

 وى از شهروندان هم خواست در این مواقع و شرایط مشارکت بیشتری داشته باشند، بسیارى از گره هاى ترافیکى شب گذشته به دلیل تخلفات برخی از رانندگان رخ داده بود.

مهدی چمران  هم در واکنش به ترافیک شب گذشته پایتخت گفت: امیدواریم شهرداری تهران هر چه سریع تر به استقبال بهار برود و شاهد شادابی شهر باشیم و دوستانمان به خصوص سازمان زیباسازی در این زمینه عجله کنند.

وی با بیان اینکه ترافیک شب گذشته نشان داد که مهمترین کار، اصلاح فرهنگ ترافیکی است، ادامه داد: در بسیاری از مکان‌ها مردم حوصله شان از ترافیک سر رفته بود و همین مسئله سبب شد که با تخلف وارد حریم معابر دیگر شوند و دیدیم که پلیس راهور نیز در برخی معابر کاری از دستش برنمی آمد و نگاه می کرد. باید بگویم که ترافیک همچون سیل است و اگر از اول جلوی آن را بگیریم، قابل مهار است وگرنه کنترل آن سخت می شود.

چمران با بیان اینکه امروز با مسئولان پلیس راهور تهران صحبت می کنم تا نسبت به تقویت نیروهایش اقدام کند، گفت: شاهد بودم که شب گذشته برخی مردم به جای پلیس، راه را باز می کردند و می‌توانیم در این مواقع از نیروهای بسیج استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه این بارندگی قابل پیش بینی بود و همه می دانستیم که قرار است بارندگی رخ دهد، گفت: باید همه کمک کنیم تا شهر قفل نشود.

پس از ترافیک عجیب شب گذشته جلسه اضطراری «بررسی وضعیت ترافیکی شهر تهران در ۱۶ اسفند» تشکیل شد .

سید مجتبی شفیعی در این جلسه با بیان این که  بخش بسیاری از عوامل ایجاد ترافیک اجتناب‌ناپذیر است، افزود: این عوامل نیاز به راهکار بلندمدت دارد.

شفیعی با اشاره به گزارشی از وضعیت شب گذشته توسط پلیس راهور، معاونان مربوطه و معاونان حمل و نقل مناطق ۲۲ گانه شهر اظهار کرد: ازدحام خودروها در شب گذشته در منطقه ۳ بیشتر از بقیه مناطق بود به طوری که در گذشته چنین ازدحامی گزارش نشده بود.سردار محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در ادامه این جلسه بیان کرد: شب گذشته به علت شرایط متفاوتی که نسبت به دیگر شب‌ها داشت حجم بالایی از ترافیک در سطح تهران ایجاد شد؛ یک‌سری از راهکارها زیرساختی و بلندمدت است که در لحظه نمی‌توان آن را اجرا کرد.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه بارندگی در شب گذشته معضلات برخی مناطق را تشدید کرد، اضافه کرد: بارندگی از ابتدای روز شروع شد؛ همیشه جنوب شهر کانون بحران است اما شب گذشته مشکلی نبود و معابر مناطق شمالی درگیر ترافیک و آب گرفتگی شده بود. بارندگی باعث شده بود تا کندیِ حرکت و توقف حرکت در شبکه اصلی معابر را به دنبال داشته باشیم.

حمیدی ضمن اشاره به ترافیک شدید منطقه ۳ تهران بیان کرد: این منطقه درهم تنیدگی معابر را دارد که مجبور شدیم در حوزه بزرگراهی راه را ببندیم تا بار وارد منطقه ۳ نشود؛ بزرگراه صیاد به مدت یک‌ساعت بسته شد تا حجم ترافیک در منطقه ۳ افزایش نیابد؛ این اقدام باعث ایجاد نارضایتی شده بود اما اگر این اتفاق نمی‌افتاد بار پاسداران و حوزه اطراف تا صبح هم تخلیه نمی‌شد.

وی با بیان اینکه ماموران به صورت فیزیکی از ساعت ۴ صبح تا نیمه شب سرپا بودند تا ترافیک را کنترل کنند، گفت: ناوگان‌ حمل ‌و نقل عمومی در بعضی نقاط در اختیار نبود؛ برای مثال اگر حجم مسافران میدان آزادی تخلیه نشود باعث افزایش ترافیک در معابر دیگر می شود.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: دیشب تنها شبی بود که نیروهای فوق العاده راهور را نتوانستیم پیاده کنیم و عوامل اجرایی جنوب شهر به هسته شمالی شهر انتقال یافتند؛ روسای مناطق ۱۵،۱۶، ۱۸ و ۱۹ در حوزه‌های شمالی مستقر شدند.

سردار حمیدی با بیان اینکه در روزهای پیش رو با چند مناسبت مهم و پرازدحام شهری نظیر دربی، پنجشنبه پایان سال، مراسم نیمه شعبان، چهارشنبه سوری، بارندگی و ... مواجه هستیم، افزود: طی روزهای آینده هرشب بارندگی داریم و باید اقدامات پیشگیری کننده عملیاتی شود تا از وقوع اتفاقات شب گذشته جلوگیری شود.

وی در پایان صحبت‌های خود بیان کرد: امسال برای چهارمین سال متوالی از راهنمایی و رانندگی بابت رتبه دوم کاهش آمار تصادفات شهر تهران تقدیر شد؛ کاهش این آمار دستاورد مدیریت شهری و راهور است که زیرساخت‌ها را اصلاح می‌کنند؛ سال گذشته هم رتبه نخست را کسب کردیم.