به گزارش اکوایران، فرمانده گروه مزدور واگنر روسیه هشدار داد که موقعیت روسیه در اطراف شهر باخموت در شرق اوکراین در خطر است مگر اینکه به نیروهایش مهمات برسد. این آخرین نمونه از تنش‌های بین کرملین و این گروه شبه‌نظامی است.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، مقامات نظامی و تحلیلگران اوکراینی گزارش دادند که فرماندهان تیپ ۱۵۵ روسیه که در نزدیکی شهر ووهلدار در جنوب باخموت مستقر هستند، پس از متحمل‌شدن خسارات شدید برای تصرف این شهر، از حمله مجدد به آن خودداری امتناع می‌کنند.

روز یکشنبه، وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد که نیروهای روسی مرکز فرماندهی هنگ آزوف اوکراین در جنوب شرقی منطقه زاپوریژژیا را هدف قرار دادند.

یوگنی پریگوژین، رئیس واگنر گفت اگر نیروهایش مهمات وعده‌داده‌شده را در فوریه دریافت نکنند، خط مقدم روسیه در نزدیکی باخموت در خطر سقوط قرار می‌گیرد.روز یکشنبه پریگوژین در کانال تلگرام خود با اشاره به کمبود مهمات گفت: نمی‌دانیم دلیلش فقط بوروکراسی است یا خیانت.

12

پریگوژین قبلاً نیز مرتباً از فرماندهان ارشد روسیه انتقاد کرده است. او ماه گذشته سرگئی شویگو، وزیر دفاع و دیگران را به دلیل عدم ارسال مهمات به نیروهای واگنر به خیانت متهم کرده بود.

پریگوژین در یک ویدئو که روز شنبه در کانال تلگرامی واگنر منتشر شد، گفت که سربازان او نگرانند که اگر روسیه در جنگ شکست بخورد، دولت آن‌ها را گوشت قربانی کند.او گفت: اگر واگنر اکنون از باخموت عقب‌نشینی کند، کل جبهه فرو می‌پاشد. این به نفع هیچ‌کدام از تشکل‌های نظامی روسیه نخواهد بود.

دفاع مستحکم

پیروزی روسیه در باخموت که پیش از جنگ حدود ۷۰ هزار نفر جمعیت داشت، اولین دستاورد بزرگ مسکو در عملیات تهاجمی زمستانی و پرهزینه آن بود. روسیه می‌گوید که این قدمی برای تصرف کامل منطقه صنعتی دونباس خواهد بود.

ولودیمیر نازارنکو، یکی از فرماندهان نیروهای اوکراینی در باخموت گفت که هیچ دستوری برای عقب‌نشینی صادر نشده است و دفاع در این شرایط وخیم ادامه دارد. نازارنکو در ویدئویی که در تلگرام منتشر شد، گفت: وضعیت باخموت و اطراف آن، مانند کل جبهه شرقی جهنمی است.

11

ارتش اوکراین اواخر روز یکشنبه اعلام کرد که نیروهای روسی در تلاش برای پیشروی در باخموت، مناطق نزدیک به ایوانیوسکه، چاسیو یار، کوردیومیوکا و اوریخوو - واسیلیوکا هستند.اوله ژدانوف، تحلیلگر نظامی اوکراین گفت: وضعیت در باخموت بحرانی است.

ارتش اوکراین گفت که در شمال، نیروهای روسی به سمت شهر بیلوهوریوکا، در منطقه لوهانسک پیشروی کرده و چندین شهرک را در جهت کوپیانسک و لیمان بمباران کردند.

در جنوب نیز گزارش‌شده است که نیروهای روسی آماده حمله به مناطق زاپوریژژیا و خرسون بوده و ده‌ها شهر و روستا از جمله شهر خرسون را بمباران کردند.

رئیس‌دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین گفت: یک زن و دو کودک بر اثر انفجار خمپاره‌های روسیه در روستایی در منطقه خرسون کشته شدند.

جنگ فرسایشی

اوکراین گفت افسران ارشد تیپ ۱۵۵ روسیه در جنوب غربی شهر دونتسک که تحت کنترل آن‌ها قرار دارد، تلفات سنگینی را متحمل شده و از دستور حمله مجدد سرپیچی می‌کنند.

ژدانوف تحلیلگر نظامی گفت که دو واحد روسی قزاق معروف به اِستِپ و ببر از فرماندهان خود ابراز نارضایتی کرده و از شرکت در هرگونه حمله جدید خودداری می‌کنند.

13

از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین، ده‌ها هزار نفر کشته و میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند؛ اما نیروهای اوکراینی با کمک تسلیحات غربی، جلوی پیشروی روسیه از شرق و جنوب ایستاده‌اند.

دو مقام آمریکایی روز شنبه گفتند که دو خلبان اوکراینی در ایالت آریزونای آمریکا تحت تعلیم نیروهای آمریکایی هستند.

اوکراین از متحدان غربی خود خواسته است که جت‌های اف ۱۶ را برایش ارسال کنند؛ اما ایالات متحده هنوز تصمیمی در مورد تأمین هواپیماهای جنگنده یا هواپیماهای بدون سرنشین پیشرفته نگرفته است.