به گزارش اکوایران - ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در مصاحبه‌ای که روز یکشنبه منتشر شد گفت که اوکراین به دفاع چندماهه از شهر شرقی باخموت ادامه داده اما بهای انسانی آن نیز واقف است.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، دعواها بر سر اهمیت حضور نیروهای اوکراینی در این شهر بالا گرفته است که آیا نیروهای محاصره‌شده و کم‌تعداد کیف باید این شهر را که توسط بمباران روسیه نابود شده است، ترک کنند؟

باخموت، در خط مقدم منطقه دونتسک، پیش از جنگ ۷۰ هزار نفر جمعیت داشت اما طبق تخمین مقامات، کمتر از ۵ هزار غیرنظامی باقی مانده‌اند.

زلنسکی گفت: بله، باخموت شهر بزرگی نیست. مانند بسیاری دیگر در منطقه دونباس، این شهر توسط روس‌ها ویران شده است. باید از آن دفاع کنیم؛ اما نه به هر قیمتی و نه تا وقتی که همه کشته شوند.

تحلیلگران می‌گویند این شهر به عنوان دروازه‌ای برای ورود به شهرهای دیگر منطقه غربی دونتسک، بیشتر ارزشی نمادین دارد تا استراتژیک.

زلنسکی گفت که فرماندهان روسی در صدد پیشروی به سوی شهرهای کراماتورسک و اسلوویانسک در منطقه دونتسک و تا شهر مرکزی دنیپرو هستند. وی تأکید کرد: مقاومت خواهیم کرد و در عین حال، برای ضد حمله بعدی خود آماده می‌شویم.

یک سال پیش، روسیه به اوکراین حمله کرد و پس از شکست ابتدایی در پیشروی به سمت پایتخت، بر تصرف دونباس که متشکل از مناطق دونتسک و لوهانسک است، متمرکز شد. نیروهای روس از ماه ژوئیه و پس از تحت کنترل‌گرفتن دو شهر بزرگ در شمال، باخموت را محاصره کرده‌اند. نیروهای روسی به رهبری نیروهای مزدور گروه واگنر، در روستاهای مجاور به موفقت‌های زیادی دست یافته و در چند روز گذشته نیز درگیری‌ها در مناطق شمالی بالا گرفته است.

تحلیلگران نظامی اوکراین می‌گویند که این شهر به خاطر رودخانه و مناطق جنگلی اطراف آن، اهمیت قابل توجهی در مهار نیروهای اشغالگر روسیه دارد.

الکساندر کووالنو، تحلیلگر نظامی از اندیشکده مقاومت اوکراینی اطلاعات گفت: در حال حاضر هیچ دلیلی برای ترک باخموت وجود ندارد. این شهر کاملا محاصره نشده است. وی تأکید کرد: باخموت نقش مهمی ایفا می‌کند. این شهر یک تله است. نه ماه است که منابع و نیروهای روس در محاصره این شهر تلف شده‌اند. باخموت را باید یک تله دانست نه یک دژ.