به گزارش اکوایران، برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تجارت انرژی جهان سال‌ها پس از آسیب در دشوارترین بازارها درحال بازگشت به سمت بازار فلزات هستند.

براساس گزارشی از بلومبرگ، شرکت‌های ویتول، گانوور و مرکوریا انرژی در میان تجاری هستند که درحال ایجاد تیم‌های فلزات خود هستند چرا که به دنبال بکارگیری سرمایه‌های ناشی از سودهای بادآورده خود هستند.

این تغییر در زمانی اتفاق می‌افتد که تحلیلگران، قیمت مس، آلومینیوم و دیگر فلزات را افزایشی پیش‌بینی می‌کنند، چراکه کمبود طولانی مدت تولید درحال شکل گیری است. بسیاری از شرکت‌های بازرگانی کالا نیز ارتباط قوی میان مصرف فلزات و بازارهای برق می‌بینند، که زمینه رشد دیگری برای معامله‌گران است.

غول‌های انرژی به بخشی ورود می‌کنند که در گذشته اثبات کرده است دشوار است و دو بازیگر عمده بر آن تسلط دارند: شرکت گلنکور و ترافیگورا. از اینرو ورود آن‌ها به این بازار می‌تواند تجار کوچک‌تر را با چالش مواجه کند، که در سال‌های اخیر نیز به دنبال افزایش قیمت‌های انرژی، اختلال‌های زنجیره عرضه و کاهش تقاضای تولیدکنندگان برای کسب سود در تقلا بوده‌اند.

برنامه‌های بزرگ

نشانه‌های اولیه آن است که بازیگران جدید روی حجم زیاد سرمایه گذاری می‌کنند، چراکه حجم‌های بزرگ‌تر برای شبکه‌های حمل‌ونقل شرکت‌هایی که میلیون‌ها بشکه نفت را در روز جابجا می‌کنند مناسب‌تر است.

راسل هاردی، مدیرعامل ویتول در مصاحبه‌ای در حاشیه یک کنفرانس اعلام کرد که بازارهای بزرگ‌تر و کالایی‌شده احتمالاً برای ما مناسب‌تر هستند، زیرا بیشتر کارهایی که ما انجام می‌دهیم جابجایی کالا در مقیاس بزرگ است. بنابراین لیتیوم، کبالت یا سایر فلزات باتری از فرآیند فکری ما عبور نکرده است.

توانایی معامله گران انرژی برای بکارگیری مقادیر زیادی سرمایه می‌تواند به طور بالقوه تأثیر زیادی بر بازارهای فلزات داشته باشد. ویتول، ترافیگورا، مرکوریا و گانوور در دو سال گذشته مجموعا بیش از 50 میلیارد دلار سود داشته‌اند و اکنون در دارایی‌های فیزیکی سرمایه گذاری می‌کنند.

در فلزات، معمول است که معامله‌گران برای تولید آتی نیز وارد قراردادهای پیش‌پرداخت با شرکت‌های معدن و ذوب شوند.

به گفته افراد آشنا، مرکوریا، که درحال حاضر یک تجارت معدن‌کاری دارد، اخیراً درباره تامین مالی راه اندازی مجدد معادن مس خود در زامبیا مذاکره کرده است.

خطاهای گذشته

مرکوریا، ویتول و گونوور همگی پس از اتفاقات بد قبلی که به کاهش دفاتر معاملاتی آنها کمک کرد، به فلزات بازگشته‌اند.

ویتول در دهه 1990 یک بازیگر فعال بود، به ویژه در تولید فلزات در اتحاد جماهیر شوروی سابق، و در کارخانه روی و تولید محصولات آلومینیومی در روسیه سرمایه گذاری کرده بود.

اما سوابق شرکت نشان می‌دهد که به دلیل بی ثباتی سیاسی و دریافت تناژ قابل توجهی از ورق های آلومینیومی نامرغوب و مدیریت ضعیف موجودی در سال 1995 زیان قابل توجهی را گزارش کرده است،. با اینحال، پس از تجدید ساختار، شرکت تجارت آلومین را تا سال 2019 ادامه داد.

امسال، بازارهای فلزات فرصت‌های تجاری خوبی برای بسیاری در این بخش فراهم کرده است: پریمیوم منطقه‌ای آلومینیوم در اروپا درحال افزایش است، درحالی که هزینه‌های تصفیه کنسانتره مس به پایین‌ترین حد خود رسیده است. تحریم‌های جدید روی فلزات روسیه نیز نوسانات را تحریک کرده است، درحالی که معامله‌گران به دنبال اجرای قوانین جدید انبارداری در بورس فلزات لندن هستند.

هاردی ویتول در این کنفرانس اعلام کرد، ما شاهد یک دهه هیجان انگیز در این بازارها هستیم.