به گزارش اکوایران، شاخص DAX در آلمان، CAC 40 در فرانسه و FTSE 100 در بریتانیا همگی در شروع معاملات اروپا بین 0.2 تا 0.4 درصد افزایش یافتند. این احساسات ناشی از نگرانی ها در مورد احتمال تشدید سیاست های پولی بیشتر در آستانه انتشار آمار قابل توجه تورم مصرف کننده ایالات متحده در روز سه شنبه و پیش بینی های جدید اقتصادی منطقه یورو از کمیسیون اروپا در روز چهارشنبه می باشد.

انعکاس تغییر احساسات بازارها در اوراق قرضه

بازار اوراق قرضه شروع به انعکاس این تغییر در احساسات بازار نموده است، با افزایش بازدهی اوراق قرضه بطوری که بازدهی اوراق دو ساله ایالات متحده در بالاترین سطح خود از نوامبر سال گذشته، بالای 4.5 درصد بسته شد. در حالی که بازارهای سهام ایالات متحده در واکنش به تغییر فاز بازار نسبت به همتایان اروپایی خود کند عمل می کنند، شاخص نزدک 100 اولین هفته منفی خود را در سال 2023 ثبت کرد. اینطور بنظر می رسد که برخی از ضعف های بازار هفته گذشته ممکن است به دلیل احتیاط پیش از گزارش شاخص قیمت مصرف کننده ایالات متحده (CPI) باشد.

کاهش شدید دلار آمریکا از اکتبر به بعد تا حد زیادی ناشی از این باور گسترده بود که تورم ایالات متحده به اوج خود رسیده است. اگرچه این ممکن است درست باشد، اما لزوماً به این معنا نیست که تورم به همان سرعتی که افزایش داشت، کاهش خواهد یافت. این موضوع، همراه با اظهارنظرهای انقباضی اخیر مقامات فدرال رزرو، منجر به تغییر در احساسات بازار شده است. یکی از جالب ترین اظهارتظرها از سوی بانک مرکزی ایالات متحده را می توان به اظهارات جان ویلیامز، نایب رئیس فدرال رزرو نسبت داد که به این نکته اشاره نمود که ممکن است لازم باشد نرخ ها برای چندین سال بالا بمانند. این اظهارنظر که نمایانگر بخشی از رویکردهای بالقوه فدرال رزرو است کاملا برخلاف فرض بازار مبنی بر کاهش احتمالی نرخ بهره تا پایان سال محسوب می گردد.

بهبود اقتصادها در برابر سیاست های بانک های مرکزی

از طرف دیگر، آمارهای اقتصادی اخیر نه تنها در ایالات متحده، بلکه در اروپا و کانادا نیز قوی تر از حد انتظار بوده است. گزارش مشاغل کانادا که روز جمعه منتشر شد، تصویری قوی از بازار کار ترسیم کرد. قیمت‌های انرژی به پایین‌ترین حد خود در چند ماه گذشته نزدیک شده است و این امید را به وجود می‌آورد که بدترین وضعیت اقتصادی ممکن است به پایان رسیده باشد. با این حال، اقتصاد قوی‌تر چین در سال جاری احتمالاً منجر به تورم چسبنده‌تر خواهد شد و با توجه به اینکه تمام بانک‌های مرکزی نرخ تورم 2 درصدی را هدف قرار داده‌اند، بعید است که وقتی قیمت‌ها بسیار بالاتر از این سطح هستند، نرخ‌ها را کاهش دهند.

گزارش تورم ایالات متحده، مهم ترین رویداد اقتصادی هفته

در این هفته، تمرکز اصلی بر گزارش تورم ژانویه ایالات متحده و شاخص خرده‌فروشی است که با اعداد بهتر از حد انتظار به دلیل نزدیکی به اوج نرخ‌ها در ایالات متحده، بعید است تاثیر مثبتی داشته باشد. در بریتانیا، اقتصاد علیرغم نشان دادن رگه هایی از تقویت شدن، کماکان شکننده باقی مانده است، همانطور که اعداد تولید ناخالص داخلی سه ماهه چهارم هفته گذشته نشان می‌دهند که رکود در کمین این اقتصاد است. داده های آتی تورم و دستمزد بریتانیا سرنخ های بیشتری در مورد وضعیت اقتصادی این شریک تجاری مهم اقتصادهای بزرگ ارائه خواهد داد. انتظار می‌رود که تورم کل بالای 10 درصد باقی بماند و همچنان فشار بر مصرف‌کنندگان را تحمیل کرده و روند رشد مخارج را تقویت کند، همانطور که در اعداد شاخص خرده‌فروشی روز جمعه منعکس شد.

 

علی مرتضوی مدیر تحلیل شرکت بین المللی اینوسلو – مطالب بیشتر را اینجا ببینید