به گزارش اکوایران، شایعات پیرامون حصول توافق در وین از سوی منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایران تکذیب شد.

توافقی ساختگی

خبرگزاری ایرنا در گفت‌وگو با یک منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات احیای برجام در شهر وین، ادعای روزنامه رای الیوم درباره توافق موقت میان ایران و آمریکا را رد و آن را کاملا ساختگی خواند.

صبح امروز، روزنامه اینترنتی «رأی الیوم» در خبری اختصاصی ادعا کرده بود توافق در وین در تکمیل شده و موانعی که در مسیر مذاکرات طی دورهای قبلی وجود داشت، برداشته شده است.  طبق ادعای این روزنامه طرفین در حال تنظیم توافقنامه بر اساس محتوای توافق شده بین ایالات متحده آمریکا و ایران از طریق کارگروهی متشکل از چهار عضو دائم شورای امنیت و آلمان هستند.

این رسانه مدعی شده دور هشتم مذاکرات احیای برجام در شهر وین به توافقی موقت و دو ساله منجر شده شده است. این توافق موقت مرحله آزمایش و اعتمادسازی محسوب می‌شود و به موجب آن آمریکا تمامی تحریم‌های وضع شده در دوره ترامپ را لغو خواهد کرد. بنا بر این گزارش، دیدار روزهای گذشته میان معاون وزیر خارجه کره جنوبی با علی باقری‌کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات احیای برجام، در شهر وین و اعلام توافق میان آن‌ها به منظور آغاز گفت‌وگو برای آزادی پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی، به درخواست آمریکا و برای اثبات حسن نیت بوده است.

رای‌الیوم ادعا کرده بود بهاء یا ضمانت‌هایی که بر سر آن در وین توافق شده این است که ایران ذخیره اورانیوم غنی‌شده و سانتریفیوژها و معدن اورانیوم خود را حفظ کند. ایران این ذخایر را پس از خروج آمریکا از برجام تولید کرد. بر اساس توافق مذکور، این ذخایر اورانیوم به روسیه منتقل خواهد شد و در لحظه خروج آمریکا از توافق، به ایران بازمی‌گردد. هم‌چنین در صورت خروج آمریکا از توافق، ایران از همان‌جایی که برنامه هسته‌ای خود را متوقف کرده دوباره شروع خواهد کرد.

«کم‌تر در برابر کم‌تر» در کار نیست!

در روزهای اخیر و در پی سفر معاون وزیر خارجه کره‌جنوبی به وین، شایعات بر سر توافق موقت میان ایران و آمریکا تشدید شده است. پیش از این هم رسانه اسرائیلی کان‌نیوز به نقل از منابع عرب ادعا کرده بود ایران و آمریکا به توافقی دو ساله دست یافته‌اند که تحریم‌های دوره ترامپ را معلق کرده و مواد اورانیوم غنی شده را به روسیه می‌فرستد، و در صورت نقض دوباره تعهدات از سوی آمریکا این مواد به ایران بازگردانده خواهد شد. 

با این حال، پیش از این مقامات جمهوری اسلامی با رد هر گونه توافق موقت یا «کم‌تر در برابر کم‌تر» خواستار بازگشت دولت ایالات متحده به توافق برجام و لغو تمامی تحریم‌های اعمال شده در دوره دونالد ترامپ تحت کارزار موسوم به فشار حداکثری شده بودند.

روز گذشته علی باقری‌کنی مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات احیای برجام در شهر وین،  در هنگام ترک هتل کوبورگ، محل برگزاری گفت‌وگوها گفته با تاکید بر آن‌که مذاکرات رو به جلو و در حال پیشرفت است، اظهار داشته بود  موارد اختلاف موسوم به پرانتزهای باز رو به کاهش است.