به گزارش اکوایران، تلاش‌های بی‌وقفه و یکپارچه تل‌آویو در تخاصم با برجام، اکنون با نزدیک شدن به احیای توافق هسته‌ای، این جبهه متحد دچار شکاف می‌شود.

جاناتان لیز، گزارشگر روزنامه عبری هاآرتص با اعلام این خبر، می‌نویسد: پیام‌های متناقض از سوی نهادهای سیاسی و امنیتی اسرائیل درباره ایران، تهدیدی برای کارزار فشار بر آمریکا برای مقابله با توافق هسته‌ای است.

دیوید بارنیا، رئیس موساد معتقد است که کارزار فشار اسرائیل در هفته گذشته در واشنگتن چیزی جز یک بالماسکه نبود.

او در اقدامی ناهماهنگ، توافق قریب الوقوع بین آمریکا و ایران را به عنوان یک «تقلب» توصیف کرد و تفاهماتی  که اسرائیل در تلاش است پیرامون متن توافق، ترویج کند را بی معنی معرفی کرد.

رئیس موساد در یک سلسله جلسات توجیهی امنیتی، در مورد تلاش های اسرائیل برای جلوگیری از بسته شدن پرونده [ادعایی] تحقیقات پادمانی درباره ایران به دلیل نقض توافقنامه 2015 برجام، گفت: ایران به راحتی از این مانع عبور خواهد کرد.

وی ادعا کرد: پس از امضای توافق، هیچ کس آن را لغو نخواهد کرد، زیرا ایران توضیحی [درباره ظن های ادعایی مورد بررسی آژانس] ارائه نکرده است. این بدیهی است که یک تقلب است.

به نوشته هاآرتص، اظهارات بارنیا به ویژه با توجه به آسودگی نسبی القا شده پس از یک سری گفتگو سطح دیپلماتیک با مقامات ارشد دولت ایالات متحده در هفته گذشته، غیرعادی است.

تصور عمومی در اسرائیل این است که اگرچه واشنگتن مشتاق امضای توافقی است، اما عجله ای برای تطبیق با خواسته های ایران که خطوط قرمز در تل‌آویو است، ندارد. اسرائیل و آمریکا نه تنها در مورد موضوع تحقیقات، بلکه در مورد درخواست ایران مبنی بر عدم خروج آمریکا از توافق در آینده (دوباره) و تضمین عدم تحریم شرکت‌های بین‌المللی که با آن تجارت می‌کنند، مجادله کرده‌اند.

ایال هولاتا مشاور امنیت ملی و بنی گانتز وزیر دفاع هفته گذشته به واشنگتن رفتند و هر کدام جداگانه با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن دیدار کردند.

در ادامه این نشست، یک منبع ارشد امنیتی برآوردی کاملاً متفاوت از بارنیا بیان کرد: این منبع می‌گوید که توافق بین ایران و قدرت‌ها «هنوز انجام نشده است»، اسرائیل «گستره نفوذ بر آن» دارد و اینکه آمریکایی ها به خواسته های اسرائیل گوش می دهند.

image_2022-08-28_12-26-54