به گزارش اکوایران، رئیس شورای اتحادیه اروپا در حین دیدار از بندر اودسا، به دلیل بمباران این شهر ساحلی مجبور به پناه گرفتن در پناهگاه شد.

بنا بر گزارش دویچه‌وله، سفر شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا به شهر بندری اودسا در اوکراین به دلیل حملات موشکی برای مدتی متوقف شد. میشل در توییتر تصاویری از ملاقات خود با نخست‌وزیر اوکراین، دنیس اشمیهال را منتشر کرد و نوشت سفرش به اودسا با هدف "جشن گرفتن روز اروپا" در این شهر بوده است.

یک مقام اتحادیه اروپا گفت که شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا در یک بازدید غیرمنتظره از شهر اودسا اوکراین مجبور شد به‌دلیل شرایط جنگی به پناهگاه برود. در جریان دیدار میشل و دنیس شمیهال، نخست وزیر اوکراین، آژیر خطر حملات موشکی در منطقه به صدا درآمد و میشل مجبور شد به پناهگاه منتقل شود. کانال‌های تلگرامی اوکراین گزارش کردند که آژیر حملات هوایی حداقل دو بار در روز دوشنبه در اودسا و منطقه اودسا به صدا درآمد و چهار موشک روسی که از کریمه شلیک شده بودند حدود ساعت ۹ صبح به منطقه اودسا اصابت کردند.

1652110616-aycpvpm3laytjw3cs6bd-ansa

مقامات اوکراینی اعلام کردند که گفت‌وگوی دو جانبه میشل با شمیهال زمانی که در پناهگاه بودند ادامه پیدا کرد. شارل میشل پس از حضور در اودسا در توییتی نوشته بود که برای جشن گرفتن «روز اروپا» به این شهر رفته است. او گفت: «شما تنها نیستید. اتحادیه اروپا در کنار شماست.»

طبق گفته این مقام اروپایی که نامش ذکر نشده است، رئیس اتحادیه اروپا در جریان سفر خود به تاثیر جنگ بر زنجیره‌های تامین جهانی به‌ویژه درباره غلات اشاره کرد که انتقال بسیاری از این محصولات در بندر اودسا به‌دلیل محاصره دریای سیاه از سوی روسیه متوقف شده است. میشل در توییتی نوشت: «سیلوهای پر از غلات، گندم و ذرت را دیدم که آماده صادرات بودند.»

اوکراین یکی از صادرکننده‌های اصلی غلات در جهان است و مقامات سازمان ملل هشدار داده‌اند که عدم ارسال این محصولات به امنیت غذایی در کشورهای وارد کننده به ویژه کشورهای فقیرتر در آفریقا و سایر نقاط آسیب می‌رساند.

محافل خبری اتحادیه اروپا اعلام کردند که شارل میشل از بندر اودسا، از مراکز صادرات غلات، دیدن کرده است. او همچنین با رئیس دریانوردی اوکراین دیدار و در تماسی ویدئویی با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، نیز گفت‌وگو کرد. روسیه روز دوشنبه در سالروز پیروزی ارتش شوروی بر آلمان نازی اعلام کرد که اهدافی در خاک اوکراین را مورد حمله قرار داده است.

وزارت دفاع روسیه از ۲۰۰ مورد حمله طی ساعات گذشته، از جمله در مناطق خارکیف در شرق کشور و اودسا در حاشیه دریای سیاه خبر داد. وزارت دفاع روسیه افزود که یک مقر فرماندهی و یک انبار تسلیحاتی اوکراین را هدف حمله قرار داده که در اثر آن ۳۵۰ سرباز اوکراینی کشته شده‌اند.