به گزارش اکوایران، در حالی که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، امروز پیروزی شوروی در جنگ جهانی دوم را جشن می گیرد، اوکراین بمباران مدرسه توسط ارتش کرملین را محکوم کرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور روسیه گفت، در حالی که مسکو برای جشن روز دوشنبه به مناسبت سالگرد پیروزی اتحاد جماهیر شوروی بر آلمان نازی در جنگ جهانی دوم آماده می شود، نیروهای روسی یک مدرسه روستایی در شرق اوکراین را بمباران کردند که در اثر آن حدود 60 نفر کشته شدند.

فرماندار منطقه لوهانسک گفته که حدود 90 نفر در مدرسه ای در بیلوهوریوکا در روز شنبه زمانی که بمباران شد، پناه گرفته بودند. زلنسکی در سخنرانی ویدئویی شب گذشته خود گفت: «در نتیجه حمله روسیه به بیلوهوریوکا در منطقه لوهانسک، حدود 60 نفر کشته شدند، غیرنظامیانی که در مدرسه پنهان شده بودند از ترس بمباران و گلوله باران در انجا پناه گرفته بودند.

YNKUBY7AHRK4NMAIPYVRULGYDM

در بندر جنوبی ماریوپل، که شاهد شدیدترین درگیری های ده هفته‌ اخیر بوده، معاون فرمانده هنگ آزوف که در کارخانه فولاد آزوفستال مستقر شده  از جامعه بین‌المللی درخواست کمک کرد تا سربازان مجروح را تخلیه کنند. کاپیتان اسویاتوسلاو پالامار در کنفرانس خبری آنلاین گفت: ما تا زمانی که زنده هستیم برای عقب راندن اشغالگران روسی به مبارزه ادامه خواهیم داد.

رهبران کشورهای صنعتی گروه هفت هم روز یکشنبه متعهد شدند که تحریم اقتصادی روسیه را شدت بخشند و کمپین علیه نخبگان مرتبط با کرملین را «افزایش دهند». گروه هفته همچنین اعلام کرد که متعهد به حذف تدریجی  نفت روسیه است و تهاجم ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به اوکراین را محکوم کرد. این گروه در بیانیه ای با اشاره به نقش روسیه شوروی در شکست آلمان نازی در 77 سال پیش گفت: اقدامات او باعث شرمساری روسیه و فداکاری های تاریخی مردم آن کشور می شود.

زلنسکی در یک برنامه ویدیویی که در مقابل بلوک‌های آپارتمانی تخریب شده اوکراین ناشی از حملات موشکی روسیه فیلم‌برداری شده، گفت که شر بازگشته است، اما کشورش پیروز خواهد شد. زلنسکی در نطق ویدئویی شبانه خود با ستایش از واکنش گروه هفت  گفت: «مهمترین چیزی که امروز احساس کردم، تمایل بیشتر جهان برای کمک به ما بود... برای کل جهان آزاد واضح است که اوکراین طرف خیر در این جنگ است و روسیه بازنده خواهد شد، زیرا شر همیشه بازنده است».