به گزارش اکوایران، با آغاز سومین ماه جنگ در اوکراین، علی‌رغم تغییر در نقشه جنگ، نیروهای روسی با مقاومت سرسختانه اوکراینی‌ها در منطقه دونباس مواجه شده‌اند.

بنا بر گزارش بلومبرگ، در آستانه آغاز ماه سوم حمله گسترده روسیه به اوکراین، پیشروی ارتش کرملین در منطقه دونباس با مقاومت سخت نیروهای اوکراینی روبرو شده است. در این شرایط، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفته که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه و لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده آماده سفر به کیف می‌شوند. او هم‌چنین از تسریع ارسال تسلیحاتی که به گفته او می تواند به اوکراین کمک کند تا حملات متقابل خود را افزایش دهد، تشکر کرد.

زلنسکی در یک کنفرانس مطبوعاتی در یکی از ایستگاه‌های متروی کیف گفت: «ما درباره فهرست تسلیحات مورد نیاز و سرعت تحویل آن‌ها به اوکراین بحث خواهیم کرد. من دوباره تاکید می‌کنم - هفته گذشته، حمایت‌ها و ارسال تجهیزات تسلیحاتی بهبود یافته است. او گفت که اوکراین درصدد ایجاد شرایط امنیتی است تا بتواند مهیای میزبانی رئیس‌جمهور آمریکا شود. شورای امنیت ملی و وزارت امور خارجه ایالات متحده هنوز در مورد سفر وزاری مذکور اظهار نظری نکردند. در صورت تایید این خبر، این اولین بازدید مقامات ارشد آمریکایی از پایتخت اوکراین از زمان آغاز جنگ خواهد بود.

هم‌چنین بریتانیا در یک به‌روزرسانی اطلاعاتی گزارش داده که طی حملات هفته‌ گذشته به منطقه دونباس، روس‌ها دستاوردهای ارضی محدودی کسب کرده اندکه احتمالاً به قیمت «تلفات قابل توجهی» برای سربازانش تمام شده، اما حملات متعددی در طول این هفته در منطقه مذکور از سوی نیروهای اوکراینی دفع شده است.

بر اساس این گزارش «روحیه ضعیف روسیه و زمان محدود برای بازسازی، تجهیز و سازماندهی مجدد نیروها از حملات قبلی احتمالاً مانع از اثربخشی رزمی روسیه می شود».

N22LFINIZBB4HGY3CFFQO6AKPI

در این شرایط، نیروهای روسی روز شنبه به حمله به کارخانه فولاد آزوفستال در ماریوپول، از جمله با حملات هوایی و تلاش برای یورش به این تأسیسات، ادامه دادند. فرماندار این شهرگفته حملات موشکی در منطقه دنیپروپتروفسک در شبانه‌روز گذشته باعث کشته شدن یک نفر و ویرانی هشت ساختمان شدند. هم‌چنین روس‌ها مدعی شده اند که «محموله بزرگی» از سلاح های خارجی را در اودسا در سواحل دریای سیاه هدف قرار داده است. زلنسکی گفته که در این حمله موشکی هشت نفر کشته و 18 نفر زخمی شدند.

ترکیه نیزه حریم هوایی خود را به روی جت‌های روسی که به سوریه پرواز می‌کردند بست. این تغییری قابل توجه در سیاست این کشور با هدف افزایش هزینه جنگ در اوکراین برای رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین محسوب می شود.

اقدام ترکیه که شامل پروازهای غیرنظامی حامل نفرات می‌شود، اولین ممنوعیت حریم هوایی از زمان مداخله روسیه در جنگ داخلی سوریه در سال 2015 در حمایت از بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه به شمار می‌رود. مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه به نقل از تلویزیون دولتی TRT گفت که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در تماسی تلفنی به پوتین درباره تصمیم خود را اعلام کرده است.

بیشتر پروازهای روسیه به سوریه از حریم هوایی ترکیه می گذرد، اگرچه تعداد دقیق نیروها یا تجهیزات به طور عمومی فاش نشده است. این اقدام همچنین نشان دهنده همبستگی ترکیه با دیگر اعضای ناتو است و بر فشار ترکیه بر روسیه برای پایان دادن به جنگ در اوکراین می افزاید.

YFONOHRQQDIVWLBMZ7TFBZ7YVU