به گزارش اکوایران، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، به مناسبت رژه روز پیروزی در میدان سرخ مسکو به سخنرانی پرداخت.

جنگ در زمان لازم رخ داد

به گزارش خبرگزاری رویترز، پوتین در سخنرانی روز پیروزی که همزمان با سالگرد پیروزی ارتش سرخ بر نیروهای نازی طی جنگ جهانی دوم است به تکرار مواضع خود در قبال جنگ اوکراین پرداخت.

ولادیمیر پوتین در این سخنرانی در مورد ضمانت‌های امنیتی مورد تقاضای کرملین گفته: «روسیه با وجود اختلاف نظرهایی که پیرامون روابط بین‌الملل وجود داشته همواره از ایجاد یک سیستم امنیتی برابر و غیرقابل تقسیم حمایت کرده ، نظامی که برای کل جامعه بین‌المللی حیاتی است. در دسامبر سال گذشته، ما پیشنهاد انعقاد توافقی در مورد تضمین های امنیتی را دادیم. روسیه از غرب خواست تا وارد گفتگویی صریح شود تا راه حل های معقول مصالحه آمیزی که منافع دو طرف را تامین کند، بیابیم. اما همه این تلاشهای بیهوده بود».

به گفته پوتین: «کشورهای ناتو نمی خواستند به حرف ما گوش دهند، به این معنی که آنها در واقع برنامه های کاملاً متفاوتی داشتند و ما شاهد این بودیم. به طور آشکار، عملیات تنبیهی دیگری در دونباس و تهاجم به سرزمین های تاریخی ما، از جمله کریمه، در حال آماده سازی بود». او گفته: «در کی‌یف، آنها می‌گفتند ممکن است به سلاح هسته‌ای دست یابند و ناتو جستجو برای زمین‌هایی نزدیک ما را آغاز کرد که به تهدیدی روشن برای کشور و مرزهای ما تبدیل شد. همه چیز حاکی از آن بود که جنگ الزامی است. بدین ترتیب همه چیز نشان می‌داد که درگیری با نئونازی‌های مورد حمایت ایالات متحده و شرکای کوچک‌ترش، اجتناب‌ناپذیر است.»

او  در بخش دیگری از سخنان خود گفته حمله به اوکراین «لازم» و در «زمان مناسبی» بوده و ادعا کرده حمله به اوکراین تصمیم یک کشور قوی و مستقل بوده است. به گفته او: «امروز داوطلبان دونباس همراه با سربازان ارتش روسیه در سرزمین های خود می جنگند ... من اکنون نیروهای مسلح خود و داوطلبان دنباس را خطاب می‌کنم. شما برای وطن، برای آینده آن می‌جنگید تا هیچ کس درس‌های جنگ جهانی دوم را فراموش نکند. تا جایی در جهان برای جلادها و نازی ها وجود نداشته باشد. مرگ هر یک از سربازان و افسران ما غم مشترک ما و ضایعه جبران ناپذیری برای دوستان و بستگان آنها است. ایالت، مناطق، شرکت ها و سازمان های عمومی برای مراقبت و کمک به این خانواده ها هر کاری انجام خواهند داد. ما حمایت ویژه ای خواهیم کرد. ایالات متحده، به ویژه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، شروع به صحبت در مورد قدرت انحصاری خود کرد. اما ما کشوری متفاوت هستیم. روسیه شخصیت متفاوتی دارد. ما هرگز عشق خود به میهن، ایمان و ارزش های سنتی خود، آداب و رسوم اجدادمان و احترام خود را به همه مردم و فرهنگ ها رها نخواهیم کرد».

پیروزی بر نازی ها مبارک!

همچنین ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین همانند پوتین، در پیامی ویدیویی به مناسبت «روز پیروزی» خطاب به ملت خود گفت ما برای آزادی فرزندانمان می‌جنگیم و بنابراین پیروز خواهیم شد. ما هرگز فراموش نخواهیم کرد اجداد ما در جنگ جهانی دوم که منجر به کشته شدن 8 میلیون اوکراینی شد، چه جان‌فشانی‌هایی کردند. به زودی دو روز پیروزی در اوکراین جشن گرفته خواهد شد. هم آن زمان پیروز شدیم و هم امروز پیروز خواهیم شد. روز پیروزی بر نازی مبارک!

رژه ضعیف!

به همین بهانه، نیکلاس داموند تحلیلگر دفاعی و متخصص در نبرد زمینی، رژه روز پیروزی امسال در مسکو را بسیار ضعیف عنوان کرد. با این حال، نکته مهم به عقیده افسر سابق انگلیسی محکم‌تر شدن جایگاه پوتین در میان مردم، سیاستمداران و ژنرال‌های ارتش بود که می‌شد به راحتی دید و اینکه پوتین پایگاه خود را تحکیم کرده است