به گزارش اکوایران، مصوبه جدید سنای آمریکا احیای برجام را پیچیده تر می کند.

به نام چین، به یاد ایران

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، شب گذشته، سنای ایالات متحده  مذاکرات رسمی در مورد لایحه ای را از سر گرفت که مدت ها متوقف مانده بود و پرداخت 52 میلیارد دلار بودجه برای تولید تراشه های نیمه هادی و تقویت رقابت ایالات متحده با چین را پیشنهاد می کند. 

رای گیری در سنا در حالی صورت گرفته که این لایحه طیف وسیعی از مسائل از جمله سیاست ایران را در بر می گیرد. اگرچه مصوبه دیشب الزام‌آور نیستند، اما دلالت بر این دارد که سناتورها تمایل دارند که چه مسائلی در لایحه نهایی گنجانده شده و از شانس بیشتری از برای رای آوری برخوردار است.

باز هم قرص سمی برجام

در شرایطی که دموکرات‌ها مجلس نمایندگان و سنا را کنترل می‌کنند، جمهوریخواهان از بحث بر سر لایحه مذکور برای ارائه پیشنهاداتی در ارتباط با تلاش های جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا برای بازگشت به توافق هسته ای با ایران استفاده و با حمایت برخی از دموکرات ها آنها را تصویب کردند. جمهوری خواهان به اتفاق آرا با توافق هسته ای 2015 مخالفت کردند.

بر اساس رای گیری در این جلسه، سناتورها با 62 رای موافق در برابر 33 ، به بندی در این لایحه  رای دادند که مانع از این می شود که دولت بایدن، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را از فهرست تروریسم وزارت خارجه خارج کند. این اقدام مانعی جدی بر سر راه احیای توافق هسته ای خواهد بود.

این طرح که با پیشنهاد تد کروز، سناتور جمهوری خواه ایالت تگزاس به رای گذاشته شد، علاوه بر حفظ و تقویت تحریم‌های ایران مرتبط با تروریسم، همکاریهای اقتصادی نظامی چین با ایران را هم مورد توجه قرار می‌دهد. سنا با 86 رای موافق در برابر 12 به طرحی رای داد که در آن تحریم‌های مرتبط با تروریسم علیه ایران را برای محدود کردن همکاری بین چین و ایران ضروری تلقی می کند.

چنین مصوبه ای می تواند مذاکرات حساس در مورد توافق هسته ای با ایران را پیچیده تر کند، اگرچه مقامات غربی تا حد زیادی امید خود را نسبت به احیای توافقی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت جمهوری خواه در سال 2018 از آن خارج شد، از دست داده اند.

سنای آمریکا برای نخستین بار در ژوئن سال 2021 نسخه ای از این لایحه را با حمایت قدرتمند دو حزبی تصویب کرد. این لایحه 250 میلیارد دلاری به عنوان مهم ترین مداخله دولت در بخش تولید طی چند دهه مورد استقبال قرار گرفت اما این لایحه در مجلس نمایندگان آمریکا متوقف شد.

مجلس نمایندگان آمریکا نسخه مورد نظر خود را تصویب کرد که «قانون رقابت آمریکا در سال 2022» نام دارد که در فوریه 2022 تصویب شد. همه جمهوریخواه حاضر در مجلس نمایندگان آمریکا غیر از یک نفر به این لایحه رأی منفی دادند. قانون رقابت سبب اختصاص حدود 300 میلیارد دلار برای تحقیق و توسعه، از جمله اختصاص 52 میلیارد دلار برای یارانه در بخش تولیدات اقلام نیمه هادی و تحقیق می شود.

آماده برای هر سناریویی هستیم

در شرایطی که امیدها به احیای برجام بیش از هر زمان دیگری کاسته شده، ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری دیشب خود گفته: «برای مذاکره با هدف بازگشت ایران به پایبندی به توافق هسته ای تلاش می کنیم. ما برای بازگشت متقابل به توافق هسته ای با ایران تلاش می کنیم و در عین حال برای سناریوی شکست مذاکرات نیز آماده ایم». او با غیرقابل قبول دانستن افزایش سرعت برنامه هسته‌ای ایران، متذکر شده تحولات مذاکرات با ایران را با اسرائیل به اشتراک می گذارد.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل هم روز سه‌شنبه طی یک کنفرانس خبری گفته بود که در مذاکرات احیای برجام پیشرفت‌هایی حاصل شده است، اما هنوز کارهای زیادی باید انجام شود و «این امکان نیز هست که به توافقی نرسیم». او افزود اگر دیپلماسی به نتیجه نرسد، ایالات متحده با جامعه بین‌الملل همکاری نزدیکی خواهد داشت تا فشار بر ایران را افزایش دهد. این در حالی است که پیش‌تر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در همان روز تاکید کرده بود بازگشت به برجام تنها راه مقابله با تهدیدهای هسته‌ای ایران است.