گزارش‌های خبری حاکی از نزدیک شدن یک کاروان عظیم روسیه (به طول ۴۰ مایل!) به شهر کیف پایتخت اوکراین است. این در حالی است که امروز موشکی مستقیماً به جلوی ساختمان اداری در خارکف اصابت کرد و این نگرانی را افزایش داد که مسکو به طور فزاینده مناطق غیرنظامی اوکراین را هدف قرار می دهد.

اخبار لحظه به لحظه جنگ اوکراین را در اکوایران دنبال کنید:

رصد جنگ اوکراین





 *** خبر درحال به‌روزرسانی است ***

آخرین تحولات:

• ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین روز سه شنبه روسیه را به جنایات جنگی به دلیل هدف قرار دادن غیرنظامیان متهم کرد.

• زلنسکی خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین شده است.

_methode_times_prod_web_bin_bf785bbc-981a-11ec-89bb-9b014055375d (1)

• نیروهای روسی شهر بندری خرسون در جنوب را هدف قرار می دادند، جایی که ویدئویی که در رسانه های اجتماعی منتشر شد، حمله به ساختمان های آپارتمانی را نشان می داد، به گفته مقامات این حمله که چهار نفر را مجروح کرد. ویدئوهای دیگر خودروهای نظامی روسیه را در نزدیکی یک مسیر مرکزی و سربازان روسی را در حال گشت زنی پیاده نشان می داد.

• دست کم 411 نفر در سرتاسر روسیه با ادامه اعتراضات ضد جنگ بازداشت شده اند.

• یک مقام محلی می گوید که حداقل 70 سرباز اوکراینی روز دوشنبه در حمله توپخانه ای روسیه به یک پایگاه نظامی در اوختیرکا کشته شدند.

• شهردار ماریوپل می گوید که شهر بندری جنوب شرقی کلیدی در حال "حمله کردن" توسط روسیه است.

• به گفته یک مقام منطقه ای، موشک های روسی به مناطق مسکونی در شمال شرق شهر خارکف اصابت کرده است.

• مذاکرات بین هیئت های کیف و مسکو که روز دوشنبه در مرز اوکراین و بلاروس برگزار شد، بدون هیچ توافقی به جز ادامه گفتگو به پایان رسید.

رصد جنگ اوکراین

 

انفجار دومین شهر بزرگ اوکراین را لرزاند

با اصابت مستقیم موشکی به جلوی ساختمانی اداری در خارکف، حداقل هفت نفر کشته شدند.

به گفته مقامات اورژانس اوکراین، انفجاری که در اثر اصابت موشک ظاهر شد، یک ساختمان اداری بزرگ در دومین شهر بزرگ اوکراین را در روز سه‌شنبه ویران کرد، 7 نفر را کشت و 24 نفر را مجروح کرد. و این نگرانی ایجاد کرد که نیروهای روسی به طور فزاینده ای مناطق پرجمعیت را با سلاح های قوی تر هدف قرار می دهند.

انفجار در خارکف یک روز پس از آن رخ داد که حداقل 9 نفر در گلوله باران روسیه در شرق شهر خارکف که برخی از شدیدترین حملات را در شش روز پس از آغاز تهاجم روسیه تجربه کرده است،  کشته شدند.

رصد جنگ اوکراین

کاروان ۴۰‌مایلی روس‌ها به دروازه‌های کیف نزدیک می‌شوند

بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز، کاروانی از تانک ها و وسایل نقلیه روسی به طول حدود 40 مایلی شمال پایتخت، کیف، رسیده اند. جایی که علیرغم فرار بسیاری از غیرنظامیان، نیروهای اوکراینی و داوطلبان غیرنظامی در حال آماده شدن برای مقاومت، هستند.

در حالی که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، روسیه را به دلیل هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان در بمباران بی امان کشورش به جنایات جنگی متهم کرد، کاروان عظیمی از تانک‌ها و وسایل نقلیه مکانیزه روسی - به طول حدود 40 مایل - صبح روز سه شنبه به طور تهدیدآمیز در شمال کیف تجمع کردند.

INTERACTIVE-Russia-Ukraine-map-Who-controls-what-in-Kyiv-DAY-6

در شرایطی که سربازان روسی با مقاومت شدید ارتش اوکراین و رویارویی با میلیون ها شهروند خشمگین اوکراینی در سراسر کشور روبرو هستند، مقامات غربی هشدار دادند که رئیس جمهور ولادیمیر وی. پوتین ممکن است برای تحمیل اراده خود به اوکراین به سلاح های قوی‌تر روی بیاورد.

نیروهای روسی در حال حاضر استفاده از تاکتیک‌های محاصره را برای کنترل دومین شهر بزرگ اوکراین، خارکف، آغاز کرده‌اند.

بمباران روز دوشنبه، مخرب ترین جنگ، نشان دهنده چرخش بالقوه در بزرگترین بسیج نظامی اروپا از زمان جنگ جهانی دوم بود. ایگور ترخوف، شهردار خارکف در ویدئویی گفت: امروز روسیه نشان داد که این فقط یک جنگ نیست، بلکه قتل عام ما مردم اوکراین است.

در حالی که نیروهای آقای پوتین در تلاش برای محاصره و تسلط بر پایتخت کشور، کیف هستند، این نگرانی فزاینده وجود دارد که او ممکن است بمباران شهر را برای شکستن عزم عمومی افزایش دهد.

صبح روز سه شنبه ارتش اوکراین اعلام کرد که کنترل مرزهای بیرونی شهر را ادامه می دهد و از نزدیک شدن واحدهای روسی به حومه پایتخت جلوگیری می کند.

رصد جنگ اوکراین

انزوای روسیه، تحقیر لاوروف

انزوای تقریباً جهانی روسیه، و همچنین ابراز همبستگی با اوکراین، بازتاب جنگ سرد است، اگرچه تعداد کمی از آنها معتقدند که این امر ولادیمیر پوتین را مجبور به عقب نشینی نیروهایش خواهد کرد.

دیپلمات ها از محل سخنرانی لاوروف در سازمان ملل در ژنو خارج شدند.

حدود 100 دیپلمات، که بسیاری از کشورهای غربی بودند، در اعتراض به تهاجم کشورش به اوکراین، سخنرانی وزیر امور خارجه روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در روز سه شنبه را ترک کردند.

سفیر اوکراین در سازمان ملل متحد در ژنو این انصراف را رهبری کرد که سالن کنفرانس عمدتاً خالی برای شنیدن اظهارات سرگئی وی. لاوروف وزیر امور خارجه در کنفرانس خلع سلاح باقی ماند.

رصد جنگ اوکراین

آقای لاوروف که قصد داشت شخصا در جلسه شورای حقوق بشر شرکت کند، سخنرانی خود را از طریق لینک ویدئویی ایراد کرد، زیرا گفته بود ممنوعیت پروازهای کشورهای اروپایی از روسیه مانع از سفر او به ژنو شده است.

او اوکراین را متهم کرد که به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای است، ادعایی که مسکو از آن به عنوان یکی از توجیهات تهاجم خود استفاده کرده است. اوکراین در سال 1994 در ازای دریافت ضمانت های امنیتی از زرادخانه هسته ای دوران شوروی خود دست کشید.

آقای لاوروف اظهارات کرملین مبنی بر اینکه اوکراین «دعاهای ارضی علیه فدراسیون روسیه داشته، تهدید به استفاده از زور و دستیابی به توان هسته ای نظامی» را تکرار کرد. در اظهارات قبلی در کنفرانس خلع سلاح، او گفت که اوکراین هنوز دارای فناوری دوران شوروی است که آن را قادر می‌سازد چنین تسلیحاتی را تحویل دهد و افزود: «ما نمی‌توانیم در پاسخ به این خطر واقعی کوتاهی کنیم».

رصد جنگ اوکراین

اما آقای لاوروف افزود که ایالات متحده باید تسلیحات هسته ای خود را از اروپا خارج کند و زیرساخت های مرتبط را از بین ببرد.

او گفت: «هیستری» کنونی در ناتو و اتحادیه اروپا تأیید کرد که «هدف ایالات متحده و همه متحدانش توسط واشنگتن ایجاد یک «ضد روسیه» بوده و هست.

میشل تیلور، سفیر آمریکا در شورای حقوق بشر، در بیانیه ای گفت: بیانیه آقای لاوروف «نمونه دیگری از دوگانگی دولت او در حمله به اوکراین بود». آنتونی جی. بلینکن، وزیر امور خارجه، قرار بود بعداً روز سه شنبه از طریق پیوند ویدئویی در شورای حقوق بشر سخنرانی کند.

اروپا برای میلیون‌ها پناهنده آماده می‌شود

کمیسر امور داخلی اتحادیه اروپا گفته است که اتحادیه اروپا باید برای «میلیون‌ها» پناهنده دیگر که از حمله روسیه به اوکراین فرار می‌کنند، آماده شود.

یلوا یوهانسون در گفتگو با خبرنگاران هنگام سفر به اسلواکی گفت که امیدوار است شورای اروپا دستورالعمل حفاظت موقت اتحادیه - مکانیزم ویژه ای با هدف حمایت از افراد آواره - را در روزهای آینده فعال کند.

او افزود که مقامات به دنبال اعزام افراد بیشتری برای کمک به کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مرز اوکراین هستند. صدها هزار نفر در حال حاضر از اوکراین وارد بلوک شده اند که آنها از حمله مسکو فرار می کنند.

رصد جنگ اوکراین

درخواست 1.7 میلیارد دلاری از سازمان ملل برای کمک به اوکراین

آژانس‌های سازمان ملل متحد درخواستی اضطراری برای پاسخ به بحران انسانی رو به افزایش ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین ارائه کرده‌اند و خواهان کمک 1.7 میلیارد دلاری برای کمک به افرادی هستند که از کشور فرار کرده‌اند.

مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه و هماهنگ کننده امداد اضطراری، در یک کنفرانس مطبوعاتی در ژنو به خبرنگاران گفت: «بحران خیلی سریع تبدیل به فاجعه شده است». او خواستار شفقت برای همخوانی با مقیاس بحران شد.

فیلیپو گراندی، کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، در همان جلسه توجیهی گفت که 150000 نفر دیگر از اوکراین در 24 ساعت گذشته گریخته اند. این افزایش به این معنی است که تعداد کل افرادی که از زمان حمله مسکو به کشورهای دیگر به دنبال امنیت بوده اند، اکنون نزدیک به 680000 نفر رسیده است.

 

 

رصد جنگ اوکراین

۱۳۶ غیرنظامی در ۵ رو کشته شدند

سازمان ملل می گوید که حداقل 136 غیرنظامی در پنج روز اول جنگ کشته شدند.

سخنگوی نهاد حقوق بشر سازمان ملل روز سه شنبه گفت: حداقل 136 غیرنظامی از جمله 13 کودک در پنج روز اول تهاجم روسیه به این کشور در اوکراین کشته شدند.

لیز تروسل، سخنگوی این نهاد، گفت: تعداد مجروحان به 400 غیرنظامی، از جمله 26 کودک، رسید.

و از آنجا که ارقام فقط تلفاتی را نشان می دهد که کارکنان سازمان ملل تأیید کرده اند، رقم واقعی تقریباً به طور قطع بیشتر است.

یک مقام محلی می گوید که حداقل 70 سرباز اوکراینی روز دوشنبه در حمله توپخانه ای روسیه به یک پایگاه نظامی در اوختیرکا کشته شدند.

رصد جنگ اوکراین

خانم تروسل گفت: "بیشتر تلفات در اثر استفاده از سلاح های انفجاری با منطقه برخورد وسیع کشته شدند." "این شامل گلوله باران از توپخانه سنگین و سیستم های موشکی متعدد و همچنین حملات هوایی است."

به گفته مقامات اورژانس، انفجاری که در اثر اصابت موشک ظاهری رخ داد، یک ساختمان اداری بزرگ در دومین شهر بزرگ اوکراین، خارکف، را در روز سه شنبه ویران کرد و به گفته مقامات اورژانس، هفت نفر کشته و 24 نفر زخمی شدند. یک روز پیش از آن، دست کم 9 نفر در گلوله باران روسیه در شرق شهر کشته شدند.

 

رصد جنگ اوکراین