به گزارش اکوایران، در شرایطی که لحظه به لحظه حمله نیروهای نظامی به خاک اوکراین قریب الوقوع‌تر می‌نماید، مقامات تایوان با نگرانی تحرکات دولت چین را دنبال می‌کنند.

نگران از بابت تمرکز توجهات به اوکراین

به گزارش رویترز، مقامات تایپه گفته‌اند از این بابت نگرانند که در بحبوحه بحران اوکراین و تمرکز توجه غرب بر این مسئله، پکن برای افزایش فشار بر جزیره تایوان برای ضمیمه کردن آن به خاک خود استفاده کند. با این حال مقامات در تایپه می گویند که در روزهای اخیر هیچ مانور غیرعادی از سوی نیروهای چینی صورت نگرفته است.

چین تایوان را قلمرو خود می داند و در دو سال گذشته فعالیت های نظامی خود را در نزدیکی این جزیره خودگردان افزایش داده است. دولت تایوان که همیشه نسبت به آن‌چه که تحریکات چینی می‌دانند، در حالت آماده باش است، ماه گذشته یک کارگروه اوکراین را زیر نظر شورای امنیت ملی تشکیل داد.

1

تسای اینگ ون رئیس جمهور تایوان، امروز در جلسه این  کارگروه گفته تایوان باید نظارت و هوشیاری خود را بر فعالیت‌های نظامی در منطقه افزایش دهد و با اطلاعات نادرست خارجی مقابله کند؛ اگرچه او مستقیماً به چین اشاره نکرد. با وجود آن‌که دولت تایوان گفته از نظر ژئواستراتژیک، جغرافیا و زنجیره‌های تامین بین المللی وضعیت این جزیره با اوکراین «اساساً متفاوت است»، اما تسای به دلیل تهدید نظامی که از جانب چین مواجه است، با وضعیت اوکراین ابراز «همدلی» کرده است.

با این وجود، خانم تسای متذکر شده که باید در مواجهه با نیروهای خارجی که قصد دارند به بهانه اوضاع اوکراین بر روحیه جامعه تایوان تأثیر بگذارند، همه واحدهای دولتی باید در این جنگ روانی هوشیار باشند.

تایوان، اوکراین نیست!

در این شرایط، وزارت امور خارجه چین امروز (چهارشنبه) اعلام کرد تایوان «اوکراین نیست» و همیشه بخشی جدایی ناپذیر از چین بوده است. به گزارش رویترز، هوآ چونیینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در سخنانی در پکن هرگونه ارتباط بین مسائل اوکراین و تایوان را رد کرد. او گفت: «تایوان اوکراین نیست. تایوان همیشه بخشی جدا‌نشدنی از چین بوده است. این یک واقعیت غیرقابل انکار قانونی و تاریخی است». هوآ افزود که موضوع تایوان یکی از موضوعات باقی مانده از جنگ داخلی است، اما یکپارچگی چین هرگز نباید به خطر می افتاد و هرگز به خطر نخواهد افتاد.

8052

افزایش فشار بر جزیره

جوزف وو، وزیر امور خارجه تایوان، در دو مصاحبه با رسانه‌های خارجی در این ماه هشدار داد که آنها به دقت زیر نظر دارند تا ببینند آیا چین از فرصت بحران اوکراین برای حمله به جزیره استفاده می‌کند یا خیر. او در گفت‌وگو با تلویزیون بریتانیایی آی‌تی‌وی گفت: «چین ممکن است هر لحظه به فکر استفاده نظامی علیه تایوان باشد و ما باید برای آن آماده باشیم».

13

یک مقام ارشد تایوان که با برنامه‌ریزی امنیتی دولت آشنا است به رویترز گفته احتمال افزایش ناگهانی تنش نظامی «بالا نیست»، اما تایپه از نزدیک هرگونه فعالیت غیرعادی چین را زیر نظر دارد. این فرد به مانورهای نظامی مشترک ارتش آزادیبخش خلق در مناطقی بین شمال شرق تایوان و نزدیکی تنگه میاکو در نزدیکی جزایر جنوبی ژاپن اشاره کرد که در یک ماه گذشته تکرار شده است.  این مقام که به دلیل حساسیت موضوع حاضر به شناسایی هویتش نشد، گفت: «این رزمایش‌ها شامل جت‌های جنگنده، بمب افکن و کشتی‌های جنگی و به منظور افزایش فشار بر ژاپن بود».

ما شیائوگوانگ، سخنگوی دفتر امور تایوانِ چین، روز چهارشنبه گفته که دولت تایوان در هماهنگی با غرب از بحران اوکراین برای «تبلیغات بدخواهانه» تهدیدات نظامی و دامن زدن به احساسات ضدچینی استفاده می‌کند.

نگرانی غرب

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا روز شنبه گفت که اگر کشورهای غربی به وعده‌های خود برای حمایت از استقلال اوکراین عمل نکنند، پیامدهای مخربی در سراسر جهان از جمله برای تایوان خواهد داشت.

14

دو منبع دیپلماتیک مستقر در تایوان به رویترز گفته‌اند که در حال حاضر تمرکز اصلی شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین آماده شدن برای کنگره دشوار حزب کمونیست حاکم در سال جاری است که هر نیم دهه یک بار برگزار و برای تثبیت سومین دوره ریاست جمهوری او تشکیل جلسه می‌دهد. یکی از این منابع که خواست نامش فاش نشود، گفت: «زمانی که این کار انجام شود، او می‌تواند یک بار دیگر روی تایوان تمرکز کند».

تایوان که ادعاهای حاکمیت پکن را رد می‌کند، از زمانی که دولت شکست خورده جمهوری چین در سال 1949 پس از شکست در جنگ داخلی به کمونیست ها به این جزیره گریخت، در سایه تهدید حمله چین به سر می برد.

اوکراین، آزمایشگاه چین

سو چی، رئیس سابق شورای امور سرزمین اصلی تایوان در دولت قبلی رئیس‌جمهور ما یینگ جئو، گفته تایوان، مانند اوکراین، بین دو قدرت بزرگ گرفتار شده است. سو که اندیشکده تایپه را اداره می کند، افزود: «شی و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، با ادعاهای ارضی مربوطه خود بسیار متفاوت برخورد می‌کنند. شی تا کنون محکم اما تدریجی رفتار کرده است و مانند پوتین سریع عمل نکرده است.»

12

یکی از مقامات امنیتی غربی که با سیاست‌گذاری در قبال چین آشناست، گفت که پکن به احتمال زیاد به چگونگی پیشرفت اوضاع اوکراین از نظر تحریم‌ها علیه روسیه نگاه می‌کند. این مقام با اشاره به نحوه واکنش کشورهای غربی به حمله چین به جزیره گفت: «این بحران احتمالاً توسط چین به چشم آزمایشگاهی نگریسته می شود که ممکن است در یک حادثه احتمالی تایوان با آن مواجه شود».

مقام تایوانی مذکور گفته: «شباهت هایی بین تحرکات نظامی پوتین و شی در سال‌های اخیر وجود دارد. او در این زمینه به تاکتیک‌های «منطقه خاکستری» روسیه در قبال کریمه قبل از الحاق کریمه در سال 2014 اشاره کرد. تایپه ماموریت‌های هوایی مکرر چین در نزدیکی جزیره را تاکتیک «منطقه خاکستری» نامیده است.  این مقام افزود: «به جای حدس و گمان بر سر این‌که آیا برگزاری کنگره اقدامات شی را محدود می‌کند یا خیر، تحلیل فعالیت های نظامی روزانه امری واقع بینانه‌تر است».