به گزارش اکوایران، بوریس جانسون روز پنجشنبه با تاکید بر تعهد "تزلل‌ناپذیر" انگلیس به ناتو، قول حمایت نظامی بیشتر از این ائتلاف را داد و گفت که فکر می کند روسیه هنوز تصمیمی برای حمله به اوکراین نگرفته است، اما هشدار داد که خطرناک ترین لحظه بحران به سرعت نزدیک می‌شود.

بر اساس گزرش نیویورک‌تایمز، آقای جانسون در یک کنفرانس خبری پس از نشستی در دفتر مرکزی ناتو در بروکسل گفت: «این احتمالاً خطرناک‌ترین لحظه در طول چند روز آینده است، در بزرگترین بحران امنیتی که اروپا برای دهه‌ها با آن مواجه بوده است».  

او از آنجا به ورشو رفت تا در مورد این رویارویی، با رئیس جمهور لهستان، آندری دودا گفتگو کند و به گفته دفتر آقای جانسون، آنها در مورد نیاز به تحریم در صورت تهاجم روسیه به توافق رسیدند.

داونینگ استریت پس از نشست سران دو کشور در بیانیه‌ای گفت: «نخست‌وزیر بر لزوم صدای متحد ناتو در برابر خصومت مداوم روسیه تأکید کرد».

بحران اوکراین

موضع سرسختانه لندن در بحران اوکراین

دولت بریتانیا روز پنجشنبه اعلام کرد که 1000 سرباز دیگر را برای حمایت از متحدان ناتو در صورت بروز یک بحران انسانی ناشی از هرگونه تجاوز روسیه در حالت آماده باش قرار داده است.

مقامات همچنین گفتند که در حال نهایی کردن بسته تحریم‌های اقتصادی احتمالی علیه روسیه در صورت حمله روسیه به اوکراین هستند تا به رئیس‌جمهور ولادیمیر وی. پوتین فشار بیاورند تا بحران ناشی از تجمع 130هزار نیروی روس در اطراف مرزهای اوکراین را خنثی کند.

بریتانیا موضع نسبتاً سختی را علیه روسیه در این بحران اتخاذ کرده است، موضعی که در جریان گفتگوهای روز پنجشنبه در مسکو بین لیز تراس، وزیر خارجه این کشور و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، که بدون هیچ پیشرفت آشکاری به پایان رسید، تکرار شد.

در مسکو، سرگئی لاوروف، ارزیابی تاریکی از تلاش های دیپلماتیک با هدف جلوگیری از حمله تمام عیار روسیه ارائه کرد و گفت‌وگوهای خود با همتای بریتانیایی را به گفت‌و‌گوی یک فرد لال با یک شخص ناشنوا تشبیه کرد.

بحران اوکراین

در بروکسل، آقای جانسون شایعات مبنی بر وجود تنش میان متحدان اروپایی بر سر اوکراین را رد کرد و از رویکرد اولاف شولز، صدراعظم آلمان که قصد داشت هفته آینده از روسیه و اوکراین بازدید کند، تمجید کرد. او اشاره ای به امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه نکرد، که این هفته یک نشست طولانی در مسکو با آقای پوتین برگزار کرد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، با حضور در کنار آقای جانسون، همچنین تاکید کرد که ائتلاف متحد است و افزود که در حالی که «آماده گوش دادن به نگرانی های روسیه است، در مورد اصول اصلی مصالحه نخواهد کرد».

استولتنبرگ هشدار داد که تجاوز روسیه می تواند منجر به افزایش استقرار گروه های جنگی ناتو در بخش جنوب شرقی این اتحاد شود. او گفت: «تجاوز مجدد روسیه منجر به حضور بیشتر ناتو خواهد شد، نه کمتر.»

 

بحران اوکراین

 هشدار جدی اوکراین همزمان با آغاز مانورهای گسترده روسیه

آنتون ترویانوسکی خبرنگار نیویورک‌تایمز در مسکو نیز گزارش داد هزاران سرباز روسی تمرینات نظامی 10 روزه خود را روز پنجشنبه در بلاروس آغاز کردند و درحالیکه کرملین به آرایش نیروها به گونه‌ای ادامه داده است که اوکراین را در برابر تهاجم چندجانبه آسیب‌پذیر کند، کیف درباره مانورهای دریایی آتی روسیه به طور جدی هشدار داد که خطوط کشتیرانی را مسدود خواهد کرد.

تشدید فعالیت نظامی روسیه در شمال، شرق و جنوب اوکراین رنگ و بوی بدی به تقلای دیپلماتیک داد. در بلاروس، همسایه شمالی اوکراین و نزدیک‌ترین متحد بین‌المللی روسیه، جت‌های جنگنده روسی گشت‌زنی هوایی را آغاز کردند و سامانه‌های دفاع هوایی قدرتمند اس-400 روسیه در نزدیکی مرز اوکراین مستقر شدند.

وزارت دفاع روسیه گفت: تفنگداران دریایی روسیه که معمولاً در شرق سیبری مستقر هستند - بیش از 2500 مایل دورتر - جنگ شهری را تمرین می کنند.

و در سواحل جنوب شرقی اوکراین، در دریای سیاه و دریای آزوف، روسیه در حال آماده شدن برای برگزاری رزمایش های دریایی در مقیاس بزرگ است - که باعث اعتراض اوکراین شد که گفت مانورهای برنامه ریزی شده "سوءاستفاده از قوانین بین المللی" توسط روسیه "به منظور دستیابی به اهداف ژئوپلیتیکی خود" بوده و از دیگر کشورها خواسته است تا کشتی های روسی را از ورود به بنادر خود منع کنند.

بحران اوکراین