به گزارش اکوایران، بانک مرکزی امروز (9 اردیبهشت) طی اطلاعیه‌ای، شرایطی را درمورد واردات خودروهای کارکرده ابلاغ کرده است.

در اطلاعیه بانک مرکزی آمده است: «پیرو ارایه لایحه دوفوریتی الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو توسط ریاست جمهوری به مجلس شورای اسلامی به منظور تسهیل شرایط واردات خودرو به ویژه واردات خودروهای کارکرده، بدینوسیله اعلام می‌گردد: در صورت تصویب این لایحه در مجلس شورای اسلامی و بر اساس آیین‌نامه اجرایی آن که با همکاری وزارت صمت و سایر دستگاه‌های ذیربط تهیه خواهد شد؛ شرایط واردات خودروهای کارکرده مبتنی بر "ثبت سفارش" توسط اشخاص حقیقی و حقوقی و اعلام "منشاء ارز" مورد تایید بانک مرکزی تهیه و ابلاغ خواهد شد».

روز گذشته نیز امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت از دریافت مجوزهای قانونی برای تسهیل واردات خودرو کارکرده خبر داد و گفت: در لایحه پیشنهادی وزارت صمت که با توجه به حذف مجوز واردات این خودروها در بودجه 1402 و با قید دو فوریت از سوی دولت تقدیم مجلس شد مواردی نظیر انتقال فناوری و داشتن نمایندگی رسمی برای خودرو کارکرده از قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب سال 1401 حذف شده است. از این رو شرایط برای واردات خودرو توسط اشخاص حقیقی تسهیل شده و محدودیت‌های قانونی برای واردات این خودروها به ویژه قیمت پایه آنها (که قبلا در قانون بر اساس قیمت‌های سال تولید مبنا قرار گرفته) حذف یا اصلاح شده است.

انتشار خبرهای امیدبخش مربوط به ساماندهی بازار خودرو طی روزهای اخیر از سوی مدیران مربوطه در حالی عنوان می‌شود که جلسه استیضاح فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت فردا برگزار خواهد شد.

در جلسه استیضاح قرار است موضوعاتی همچون آشفتگی بازار، نبود قیمت‌گذاری مناسب و افزایش روزانه قیمت خودرو، عدم اقدام به موقع در واردات خودرو و  محقق نشدن وعده‌ها در برنامه حذف قرعه‌کشی فروش خودرو و ... مطرح شود.

پیش‌دستی بانک مرکزی در ارایه ابلاغیه مربوط به شرایط واردات خودرو و اعلام دریافت مجوزهای قانونی برای تسهیل واردات خودرو از سوی سخنگوی وزارت صمت، از جمله تحرکات قابل تامل پیش از استیضاح وزیر صمت است.