شاخص کل بازار سرمایه رنج شده است ولی ارزش معاملات خرد نگران کننده است و هر روز‌کف پایین‌تری را ثبت می‌کند.‌ ارزش معاملات خرد به ابتدای کانال سه هزار میلیاردی رسیده است و این روند نزولی ارزش معاملات خرد، اگر تقویت نشود می‌تواند شاخص کل را پایین بکشد.

از زمانی که سود بدون ریسک سی درصدی عملیاتی شده است، ارزش معاملات خرد هم روند نزولی به خود گرفته است.

در چنین شرایطی بازار سهام که با بخشنامه‌ها و تصمیمات ناگهانی به این روز نشسته با اخبار جدیدی مواجه شده است. روز قبل انجمن سنگ‌ایران گفت، پیشنهاد وزارت صمت در خصوص اصلاح عوارض صادراتی مواد خام و نیمه خام با تغییراتی به تصویب هیئت وزیران رسیده است. بر اساس این اصلاحیه عوارض صادراتی سنگ آهن هماتیت به ۲ درصد، گندله به دو درصد و کنسانتره به پنج درصد کاهش یافت.

اخیرا نرخ خوراک پالایشگاه‌ها افزایش یافته بود، وزیر اقتصاد در روز گذشته اعلام کرد دستور قیمت‌گذاری نفت برای پالایشگاه‌ها به زودی اصلاح و منتشر می‌شود.

بازارساز فعلا اقدام به خبردرمانی و اقداماتی کرده که تا کنون نتوانسته ارزش معاملات خرد را افزایشی کند.

حمایت مهم درهم امارات

درهم امارات در نزدیکی سقف قیمتی اردیبهشت‌ماه قرار گرفته است و محدوده ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومان مهم‌ترین محدوده مقاومتی درهم است. محدوده ۱۴ هزار و ۹۰۰تا ۱۵ هزار تومان نیز مهم ترین حمایت درهم در کوتاه‌مدت است.

تاریخ سفر رافائل گروسی رییس سازمان بین المللی انرژی اتمی مشخص نیست در حالیکه پیشتر از احتمال سفر گروسی در اسفندماه خبر منتشر شده بود محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی گفت ترافیک کاری اسفند بالاست و اردیبهشت‌ماه را مناسب این سفر دانست. حمایت ۵۵ هزار و ۸۰۰ تومان مهمترین حمایت دلار است، مقاومت سقف دلار در اردیبهشت‌ماه هم مهمترین مقا‌ومت دلار است. نرخ نهفته دلار در شمش‌های عرضه شده بانک مرکزی هم مورد دیگری بود که توجه معامله‌گران را به خود جلب کرده بود.

طلای آب شده پیش افتاد

در حالی‌که نگاه بازارها به سیاست گذاری فدرال رزرو است شاخص دلار و بازدهی اوراق قرضه کاهش پیدا کرد و در محدوده زُن قیمتی ۲۰۳۰ دلار قرار گرفت. چرا که احتمال کاهش ۲۵ صدم درصدی نرخ بهره در ماه ژوئن به ۵۵ درصد افزایش یافته است.

علاوه بر مورد فوق ریسک های ژیوپلتیک در منطقه دریای سرخ پابرجاست و کشتی‌ها مورد حمله ارتش حوثی‌ها قرار میگیرند.

اونس جهانی طلا در محدوده مقاومت مهمی قرار دارد که باید دید می تواند از سد این مقاومت عبور کند و یا دچار اصلاح قیمت خواهد شد.

با بهبود نسبی اونس جهانی طلا و تثبیت دلار در کانال فعلی طلای آب شده در روز قبل بیشتر از ربع سکه و سکه امامی رشد کرد که به نظر می رسد خبر عرضه سکه از اسفند ماه در رشد کمتر اقلام سکه موثر بوده باشد.