شاخص دلار در روز پنج‌شنبه نزدیک بالاترین سطح خود در شش هفته گذشته فرار گرفت، اظهارات تندروانه کریستوفر والر یکی از مقامات فدرال رزرو سوخت لازم برای رشد شاخص دلار را فراهم کرد. کریستوفر والر روز چهارشنبه گفت: در بحبوحه آمار تورم قوی، بانک مرکزی می تواند کاهش نرخ بهره را متوقف کند.

سخنان رییس فدرال رزرو تنها اهرم افزایشی شاخص دلار نبود، این روزها عملکرد ضعیف‌تر سایر ارزهای جهان باعث تقویت شاخص دلار می‌شود شاخص ین ژاپن در این هفته به کمترین سطح ۳۴ سال گذشته سقوط کرد و تضعیف ین ژاپن به تقویت شاخص دلار دامن زد. شاخص دلار در لحظه نگارش این گزارش در محدوده ۱۰۴.۴ قرار گرفت.

اونس طلا روی سقف

در یک حرکت متفاوت، اونس جهانی طلا و دلار هر دو رشد کرده‌اند. هیچ سیاستمداری احتمالا با وعده هزینه کمتر در یک سال پر از انتخابات در سراسر دموکراسی‌های کلیدی انتخاب نخواهد شد. به همین‌خاطر پیش‌بینی می‌شود که هزینه‌ها در کشورها تا پایان سال افزایش یابد و همین مسئله می‌تواند به رشد اونس جهانی طلا در سایه ریسک‌های ژئوپلتیک کمک کند،اونس جهانی طلا در روز قبل رکورد قیمتی خود در بالای محدوده دو هزار و ۲۲۰دلار را ثبت کرد، در نقطه مقابل پس از اظهار نظر کریستوفر والر احتمال کاهش نرخ بهره از ماه ژوئن در میان تحلیلگران از ۷۰ درصد به ۶۰ درصد کاهش یافت. پیش‌تر فدرال رزرو اعلام کرده بود که در سال جاری ۷۵ صدم درصد نرخ بهره را کاهش خواهد داد.

برخی تحلیلگران معتقدند که با توجه به تقویت شاخص دلار، نمی‌توان انتظار افزایش بیشتر برای اونس جهانی طلا را داشت .

به هرحال رفتار بازیگران عرضه و تقاضا در نقاط مختلف جهان متفاوت است. در دوران همه‌گیری پس‌انداز در چین افزایش یافت و پس از آن نیز تا کنون بر سطح پس‌انداز اضافه شده است با توجه به رکود اقتصاد چین و مشکلات صنعت ساختمان‌سازی، طلا از اهداف اصلی پس‌اندازهای مردم چین شده است. محدوده فعلی، مقاومت اونس طلا است. اونس طلا در لحظه نگارش این گزارش تحت تاثیر تنش‌های ژئوپلتیک در اوکراین و خاورمیانه در محدوده مقاومت دو هزار و ۲۲۰ دلار قرار گرفته‌است.

نفت در انتظار سیگنال فدرال رزرو

قیمت نفت در روز جاری رشد کرد ،زیرا میزان افزایش ذخایر نفت خام آمریکا کمتر از سطح پیش‌بینی شده بود. تحلیلگران در انتظار آخرین گزارش از شاخص تورم مصرف خصوصی هستند که در روز جمعه منتشر خواهد شد و نزدیک‌ترین و مهم‌ترین علامت برای نفت است در هفته آینده هم انتظار میرود اوپک پلاس درباره عرضه نفت بازار اطمینان ایجاد کند. نفت وست تگزاس اینترمدیت در لحظه نگارش این گزارش در محدوده ۸۳ دلار قرار گرفته است.

دلیل سفته بازی در بیت‌کوین

بیشتر دارندگان بیت‌کوین تصمیم به نگهداری گرفته‌اند و فروشنده کم است ، کاهش حجم نقدینگی و معاملات به رشد بیشتر بیت کوین و سفته‌بازی دامن زده است. در چهار هفته گذشته بیت‌کوین رشد ۱۵.۰۳ درصدی را ثبت کرده‌است. در یکسال گذشته هم دارندگان بیت‌کوین بیش از ۱۴۸ درصد سود کرده‌اند. بیت‌کوین در لحظه نگارش این گزارش در محدوده ۷۰ هزار و ۷۰۰ دلار قرار گرفت.