به گزارش اکوایران؛ در این مراسم که بدون حضور ابراهیم رییسی رییس جمهور برگزار شد، محمد مخبر معاون اول رییس جمهور در دقیقه 90 در این مراسم حاضر شد و تنها در بخش اهدا جوائز به صادرکنندگان برتر شرکت کرد و سخنرانی در این روز نداشت. در این شرایط در مراسم امروز محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور ایران و سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت از بدنه دولت در این مراسم حضور یافتن و سخنرانی کردند، تا جشن تولد صادرات در غیبت بزرگان در سال جاری برگزار شود.

در نشست امسال معاون اقتصادی رئیس جمهور با یک ایده جدید به جمع صادرکنندگان آمد. به اعتقاد محسن رضایی ایران چهار راه اقتصادی جهان است و موقعیت ژئوپلتیک و ژئواکونومی ایران به گونه ای است که اگر تولید هم نداشته باشیم به لحاظ صادرات و جنبه لجستیکی و همچنین پسکرانه‌هایی که در اختیار دیگر کشورها قرار می‌دهیم می‌توانیم میلیاردها دلار ثروت کسب کنیم. ایده ای که لازمه تحقق آن به تقویت پایه های لجستیکی کشور باز می گردد.

رضایی در کنار ایده جدید خود، سه وعده به صادرکنندگان نیز داد که شامل «پایان یافتن تحریم‌های داخلی»، «امضاء توافقتنامه برجام و حذف تحریم‌های خارجی» و  «پشتیبانی مالی از صادرکنندگان» می شود.

اما در این نشست یک اتفاق دیگر افتاد هم رخ داد و وزیر صنعت، معدن و تجارت از سه راهبرد اصلی برای توسعه صادرات سخن گفت. راهبرد نخست «قرار گرفتن ایران در زنجیره تجارت بین المللی» مربوط می شد. راهبرد دوم در برگیرنده «خروج از روابط بین دولت‌ها و تلاش برای ایجاد رابطه میان کسب و کارها در کشورهای هدف» بود و در راهبرد سوم « ایجاد سکوی تولید کالاهای ایرانی» مورد توجه قرار گرفت. فاطمی امین، معتقد است ابتدا ما باید در زنجیره اقتصاد بین الملل جایگاه مناسبی پیدا کنیم و پس از آن کسب و کار و کسب و کار را سامان دهیم و در راهبرد سوم نیز باید ایجاد سکوی تولید کالای ایرانی را ایجاد کنیم.

از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که در سال جاری میزان صادرات پنج میلیارد دلار بیش از سال قبل خواهد بود. البته فاطمی امین بر این نکته نیز تاکید کرد که بخش عمده‌ای از صادرات به متانول و فولاد اختصاص دارد که قطعا باید ترکیب صادرات کالا و همچنین کشورهای محل تجارت تغییر کند.

از سوی دیگر در کنار خبرها و برنامه های اعلام شده از سوی مسوولین دولتی غلامحسین شافعی رییس اتاق ایران نیز در این نشست بر این نکته تاکید کرد که صادرکنندگان نمونه سه سال اخیر وضع متفاوتی در مقایسه با گذشته تجربه کردند و صادرات با مشقت، مرارت و با نامهربانی و بعضا با برخورد اهانت‌آمیز مواجه بوده است.   

به گفته شافعی، در ۳۰ سال قبل از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۰ اگر رقم صادرات را مقایسه کنیم، ایران در صادرات رشد نداشته؛ این در حالی است که در این دوره، صادرات ترکیه هفت برابر و در مالزی سه برابر افزایش داشته و درعین‌حال، بیشتر از نیمی از صادرات کشور صادرات نفت بوده و بخش عمده‌ای از ۵۰ درصد باقیمانده نیز خام فروشی بوده است.

به گفته شافعی، اگر صادرات از رشد مناسب برخوردار نباشد و ارزآوری نکند، آینده اقتصاد ایران با چالش مواجه خواهد شد.