به گزارش اکوایران؛ ابراهیم المعینی سفیرایران در این نشست به خبر همکاری سفارت عمان با تجار ایرانی بسنده نکرد و در ادامه به این نکته نیز اشاره کرد که در عمان تلاش می‌کنیم همه موانع و مشکلات را برطرف کرده و شرایط را برای تسهیل مبادلات تجاری با ایران هرچه بیشتر فراهم کنیم. سفیر عمان بر این نکته نیز تاکید کرد که از سوی دیگر ما از هر گونه پروژه مشترک و سرمایه‌گذاری که تأمین‌کننده منافع دو کشور باشد استقبال می‌کنیم. حضور سفیر عمان در این نشست را می توان به نوعی چراغ سبز این کشور برای تداوم همکاری با ایران دانست. این نکته آنجا نمایان شد که سفیر عمان اعلام کرد با وجود تحریم‌ها علیه ایران، عمان تلاش کرده تا تجارت با این ایران را گسترش دهد و در این مسیر هم موفق بوده ایم و سفارت عمان آماده هرگونه همکاری با فعالان اقتصادی ایران است.

روند مناسبات تجاری دو کشور

در خصوص اظهار نظر سفیر عمان در ایران مبنی بر گسترش روابط تجاری با ایران می توان به آمار رضا ضرابی رئیس اتاق مشترک ایران و عمان استناد کرد. براساس آمار اعلام شده از سوی ضرابی حجم مبادلات تجاری ایران و عمان در سال گذشته نسبت به سال 99  رشد ۵۷ درصدی داشته و به یک میلیارد و ۳۳۶ میلیون دلار رسیده است.

از سوی دیگر در سال جاری هم  ایران و عمان در حجم مبادلات خود رکورد تازه‌ای ثبت کرده‌اند بطوریکه در دو ماهه نخست امسال حجم صادرات ایران به عمان به ۲۰۳ میلیون دلار رسید که نسبت به رقم ۸۹ میلیارد دلاری در مدت مشابه سال قبل، ۱۲۸ درصد افزایش داشته است. همچنین واردات از عمان یا از طریق عمان نیز با رشد ۱۸۷ درصدی از ۴۶ میلیون دلار در دو ماهه اول سال گذشته به ۱۲۸ میلیون دلار در دو ماهه اول امسال رسید.

از سوی دیگر مجموع حجم مبادلات دو کشور در دو ماهه اول امسال با ۱۴۵ درصد افزایش از ۱۳۵ میلیون دلار در مدت مشابه سال قبل به ۳۳۱ میلیون دلار رسیده است.

رئیس اتاق مشترک ایران و عمان تأکید کرد: در صورت تداوم این روند می‌توان به هدف ۱,۲ میلیارد دلاری در حجم صادرات و حجم مبادلات بالای دو میلیارد دلار دست یافت.

تغییر رویکرد سیاست تجارت خارجی

در ادامه احمدرضا علایی معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه و تجارت از تغییرات رویکرد سازمان توسعه و تجارت در دوره جدید و اجرای آن در رابطه با عمان خبر داد و گفت: اولین تغییر در سیاست تجارت خارجی کشور است که به ویژه در رابطه با کشورهای حوزه خلیج فارس به دنبال متنوع سازی روابط خارجی در تجارت با کشورهای همسایه خود هستیم.

او با بیان اینکه حجم مبادلات ایران و عمان با وجود روند افزایشی همچنان از ظرفیت خود فاصله زیادی دارد ادامه داد: ما برنامه ویژه‌ای برای توسعه روابط با عمان داریم.

علایی رویکرد دوم سازمان توسعه و تجارت را تغییر نگاه به بخش خصوصی بیان کرده و گفت: در این راستا تلاش کردیم اتاق مشترک را محور روابط دو کشور قرار بدهیم و اتاق مشترک متولی روابط تجاری ایران و عمان و تنظیم کننده آن باشد. ما بازخورد مثبتی از این مدل همکاری داشتیم و آن را تبدیل به الگویی در رابطه با سایر کشورها کرده‌ایم.

او افزود: رویکرد سوم ایجاد و تقویت اتحادهای تجاری و کنسرسیوم‌ها در روابط تجاری با کشورهای دیگر است. خوشبختانه عمان ظرفیت بالایی برای پیاده سازی این رویکرد دارد. بر این اساس به جای اینکه شرکت‌ها حضور انفرادی در بازارهای خارجی داشته باشند در قالب کنسرسیوم‌های تجاری با شرکت‌های دیگر و به دور از موازی کاری و به صورت منسجم وارد بازار کشور هدف می‌شوند.