به گزارش اکوایران؛ علی اکبر شامانی مدیرکل دفتر صادرات گمرک در نامه ای به گمرکات اجرایی کشور اقدام به ابلاغ متن «قانون بودجه سال 1401 کل کشور» با توجه به درج موارد مرتبط با حوزه صادرات کالا کرد. در نامه ابلاغی به گمرکات کشور آمده؛ به منظور تحقق جهش تولید دانش بنیان وتوسعه زنجیره ارزش تولید و عبور از خام فروشی درآمد حاصل از صادرات مواد و محصولات معدنی و صنایع معدنی فلزی و محصولات نفنی، گازی و پتروشیمی به صورت خام و نیمه خام مشمول مالیات و عوارض صادراتی می شود. در این خصوص نیز از وزارت صمت استعلامات لازم صورت گرفته و به محض وصول نتیجه، مراتب مجدداً ابلاغ خواهد شد.

از سوی دیگر در این نامه آمده؛ به منظور جبران صادرات آب مجازی از کشور که از طریق صادرات محصولات کشاورزی وغذایی صورت می گیرد مقرر شد تا نیم درصد ارزش به عنوان عوارض صادرات آب مجازی بر محصولات کشاورزی و غذایی  نسبت به اخذ عوارض صادراتی به میزان نیم درصد ارزش پایه صادراتی برای محصولات کشاورزی و مواد غذایی اقدام شود و نیم درصد از ارزش محصولات صادراتی این موضوع اخذ و نزد خزانه کل کشور واریز می شود. لذا نسبت به اخذ عوارض صادراتی یادشده به میزان نیم درصد ارزش پایه صادراتی برای محصولات کشاورزی و مواد غذایی اقدام کنند. در این خصوص نیز به منظور احصای دقیق کدتعرفه های مربوطه، در این خصوص نیز استعلام لازم از وزارت صنعت، معدن و تجارت به عمل آمده و به محض وصول نتیجه، مراتب مجددا ابلاغ خواهد شد. همچنین لازم است نسبت به صدور مطالبه نامه کسر دریافتی برای اظهارنامه های صادراتی محصولات مذکور که از ابتدای سال جاری از کشور صادرشده است نیز اقدام شود.

در مورد دام سبک نیز به «دولت اجازه داده شده تا به ازای صادرات هر راس دام سبک مبلغ 537 هزار ریال و به ازای صادرات هرکیلوگرم وزن زنده دام سنگین مبلغ 167 هزار ریال ازصادرکنندگان دام دریافت و به خزانه داری کل کشور واریز کند و صادرات هرگونه دام سبک وسنگین مولد ممنوع است»، با توجه به اینکه شرایط صادرات دام سبک وسنگین باید از سوی وزارت جهاد کشاورزی تبیین و توسط مراجع ذیصلاح ابلاغ شود، اجرای مفاد این بند منوط به تعیین تکلیف شرایط صادرات ازسوی مراجع ذیربط خواهد بود که پس از وصول نتیجه استعلام متعاقبا اعلام خواهد شد.

متن نامه ابلاغی به گمرکات را اینجا بخوانید.