به گزارش اکوایران چین قرنطینه‌های اعمالی در این کشور را به حداقل رسانده به‌نحوی که بالاخره پس از چند ماه قوانین ورود مسافر به این کشور تعدیل شده است. برخی فعالان بازار این خبر را بزرگترین عقبگرد دولت چین در اجرای سیاست کرونا صفر دانسته و معتقدند این تغییر رویه می‌تواند نوسان قیمتی کامودیتی‌ها را در بازار جهانی مثبت کرده و حتی به مثبت شدن جریان غالب در بازار سهام کشورهای آسیایی منجر شود.

بازگشت نیکل به مسیر رشد نرخ با تحریم شاه نیکل روسیه

نیکل پس از یک هفته روند کاهش نرخ، در روز چهارشنبه 29 ژوئن مسیر رشد قیمت را پیش گرفت. تحریم ولادیمیر پوتانین، الیگارش روس از سوی بریتانیا از جمله دلایل صعود قیمتی این فلز غیرآهنی بود.

 بریتانیا روز چهارشنبه تحریم‌هایی را علیه ولادیمیر پوتانین، که توسط لندن به عنوان دومین مرد ثروتمند روسیه توصیف می‌شود، پوتانین، معروف به «شاه نیکل» روسیه است در آخرین موج تحریم‌های بریتانیا که شامل شخصیت‌های تجاری، شرکت‌های مالی و سایر نهادها می‌شود، مورد تحریم قرار گرفت.

پس از تحریم این الیگارش روس، نیکل در بورس کامکس رشدی 2.7 درصدی داشت و به 23 هزار و 751 دلار به ازای هر تن رسید؛ در عین حال در این روز این فلز با افزایشی 3.5 درصدی به نره 24 هزار و 750 دلار به ازای هر تن رسید.

سخنگوی دولت بریتانیا گفت: تحریم‌های روز چهارشنبه 29 ژوئن نشان می‌دهد که هیچ‌چیز و هیچ‌کس از جمله حلقه نزدیک پوتین از روی میز خارج نشده است.

پوتانین یکی از ثروتمندترین افراد روسیه است، البته دارایی خالص او تا حد زیادی به ارزش 36 درصد سهام او در نورنیکل، بزرگترین تولیدکننده پالادیوم و نیکل تصفیه شده در جهان بستگی دارد.

دولت بریتانیا علت تحریم پوتانین حمایت وی از دولت روسیه اعلام شده است. دولت بریتانیا معتقد است پوتانین با مالکیت یا کنترل Rosbank از دولت روسیه حمایت می‌کند. این الیگارش روس حال انجام تجارت در بخش خدمات مالی روسیه است که موضوعی استراتژیک برای روسیه تلقی می‌شود.

بازگشت صعودی قیمت در بازار فولاد چین

داده‌های منتشر شده از چین نیز از بهبود بازار فولاد این کشور حکایت دارد. ظرف 2 روز ابتدایی هفته جاری میزان فروش فولادهای ساختمانی در این کشور نسبت به میزان فروش این محصولات در هفته قبل افزایش داشته است. کاهش قرنطینه کرونایی در چین و عزم مجدد دولت این کشور برای بازگرداندن اقتصاد به مسیر رشد باعث شده تا مجدد بازار فولاد این کشور رنگی از رونق را به خود ببیند.

بهبود خرید در بازار محصولات فولادی چین باعث شد تا شمش فولاد نیز در این کشور وارد مسیر رشد قیمت شود و در نهایت بهای شمش در بازار داخلی این کشور به 4 هزار و 30 یوآن به ازای هر تن رسید. رشد نرخ شمش فولاد در بازار داخلی چین می‌تواند از رشد قیمتی مواد اولیه فولادسازی در این کشور حمایت کند.