به گزارش اکو ایران، بررسی چک های مبادله ای تیرماه نشان می دهد سهم وصولی چک ها در این ماه به بالاترین سطح خود در سال جاری رسیده است.

به طور کلی بانک مرکزی درتابلوی آماری خود قابی از چک های برگشتی و وصولی را به صورت ماهانه ترسیم می کند. در این آمارها بانک مرکزی ارزیابی می کند چک های صادر شده در هر ماه به چه میزان بوده و چقدر از آن برگشت خورده است؟ 

سهم 9.3 درصدی تعداد چک های برگشتی تیرماه

در اولین ماه تابستانی کشور طبق داده های بانک مرکزی، 6 میلیون و 321 هزار فقره چک در کشور صادر شده که نسبت به ماه قبل خود 6.36 درصد کاهش داشته است. این رقم در ماه قبل برابر با 6 میلیون و 750 هزار فقره به ثبت رسیده بود.

داده های بانک مرکزی در تیرماه نشان می دهد از این میزان در حدود 9.3 درصد معادل با 586 هزار و 400 فقره برگشت خورده و در مقابل 90.7 درصد وصول شده و تقریبا 0.2 واحد درصد بیشتر از این شاخص در خرداد ماه شده است. این دسته بندی به لحاظ مبلغ هم روندی مشابه را ثبت کرده است.

photo_2022-09-04_12-50-28

رکوردزنی وصول مبلغ چک در تیرماه

پس از کاهش تعداد چک های مبادله ای در تیرماه، آمار این برگه ها از حیث مبلغ نیز روندی کاهشی را نسبت به ماه قبل خود پیموده است. در همین رابطه در ماه نخست تابستان به طور کلی 332 هزار میلیارد تومان چک صادرشده که نسبت به خرداد افتی 3.03 درصدی داشته است.

از این میزان طبق داده های بانک مرکزی درحدود 34 هزار و 511 میلیارد تومان برگشت خورده و در مقابل 297 هزار و 492 میلیارد تومان نیز وصول شده است. به عبارت دیگر سهم چک های وصول شده در بازار معاملات تیر ماه برابر با 89.6 درصد بوده که بالاترین سهم را از اسفند سال گذشته تاکنون داشته است. در مقابل هم سهم چک های برگشتی تیرماه کمترین سطح را در این مقطع با ثبت 10.4 درصد رقم زده است. برخی از کارشناسان اقدامات اخیر بانک مرکزی درخصوص امنیت بیشتر چک ها را یکی از عمده دلایل وصول بالاتر این برگه ها نسبت به قبل ارزیابی می کنند.

برگشت خوردن چک های پر ارزش تر

تقسیم مبلغ به تعداد چک ها در سه بخش کل، وصول شده و برگشتی در کشور نشان می دهد غالبا چک هایی که ارزش بالاتری داشته برگشت خورده که این شاخص نسبت به ماه قبل زیادتر شده است.

در همین رابطه طبق داده های بانک مرکزی به طور متوسط ارزش چک های برگشتی برابر با 5 میلیارد و 885 میلیون تومان بوده که در مقایسه با ماه قبل 0.8 درصد بیشتر شده است.

photo_2022-09-04_12-50-23