به گزارش اکو ایران، روند چک های مبادله ای در کل کشور نشان از رشد 24.9 درصدی این شاخص داشته است. طبق آمارهایی که بانک مرکزی به تازگی از مبادله چک ها در خرداد ماه منتشر کرده  6 میلیون و 750 هزار فقره چک در پایان بهار صادر شده که تقریبا یک سوم کل در پایتخت بوده است.

از لحاظ ارزش نیز این میزان برابر با 342 هزار میلیارد تومان بوده که مانند مقایسه تعدادی ، بالاترین سطح در تهران ثبت شده است. این رقم تقریبا نیمی از کل مبادلات خرداد ماه در کل کشور بوده است.

سهم 50 درصدی مبادلات چک در تهران

تفکیک مبادلات چک به استان های کشور در سومین ماه امسال نشان می دهد در تهران تقریبا 177 هزار و 60 میلیارد تومان چک مبادله شده که تقریبا 51 درصد از کل مبادلات در کشور بوده است.

تعداد این مبادلات نیز در تهران برابر با 2 میلیون و150 هزار فقره بوده که تقریبا یک سوم کل این شاخص در کشور بوده است.

از سوی دیگر کمترین میزان صدور چک در کهگیلویه و بویر احمد ثبت شده که معادل با  4 هزار و 800  فقره بوده است. از لحاظ مقداری هم کمترین ارزش به استان ایلام تعلق داشته که برابر با 156 میلیارد تومان بوده است.

اما سهم تعداد و ارزش میزان پرداخت های وصول شده به کل نیز شاخص دیگری بوده که به نوعی خوش حسابی استان های کشور را مقایسه می کند.

چک

بررسی روند نسبت چک های وصول شده به کل در استان ها

در بین استان های کشور استان های البرز و تهران در خرداد امسال بیشترین سهم را در وصول چک های مبادله ای پایان بهارداشته اند.

در این رابطه میزان وصول چک در تهران برابر با 90.9 درصد و و در استان البرز برابر با 91.1 درصد از حیث مقداری بوده است.

این شاخص از حیث تعداد چک ها در دو استان البرز و تهران به ترتیب برابر با 91.6 درصد و 91.3 درصد به ثبت رسیده است. درکنار تهران و البرز، استان های گیلان و خوزستان نیز سایر مناطق خوش حساب در این بازه به شمار می آیند.

این درحالی است که سهم وصول چک ها در استان خراسان شمالی از جهت تعداد برابر با 86.7 درصد بوده که کمترین سطح در این رابطه بوده است.

سهم وصول چک ها از کل مبلغ نیز در اردبیل برابر 88.9 درصد بوده که پایین ترین سطح این شاخص از جهت ارزش در خرداد ماه قلمداد می شود.

چک