به گزارش اکوایران؛ این ممنوعیت نخستین بار در ماه اکتبر اعمال و قرار شد در پایان ماه دسامبر به پایان برسد، اما با توجه به تداوم تحریم های اتحادیه اروپا، دولت روسیه اجرای این ممنوعیت را تا روز 30 ژوئن سال 2023 تمدید کرده و از طرفی نام کشورهای بیشتری را به آن اضافه کند. در طرح اولیه روسیه تردد کامیون‌های شامل اعضای اتحادیه اروپا، نروژ، اوکراین و انگلیس را ممنوع اعلام کرده بود؛ حال با توجه به تمدید ممنوعیت تردد کشورهای غیردوست باید منتظر اعلام فهرست جدید کشورهای ممنوع برای تردد از سوی روسیه بود.

به گزارش راشاتودی، در قالب این قانون حتی عبور کامیون‌ها از خاک روسیه از مبدا یا مقصد کشورهای غیردوست به یک کشور ثالث هم از خاک روسیه ممنوع خواهد بود. کشورهای غربی هم تحریم مشابهی را علیه کامیون‌های روسیه اعمال کرده‌اند. براساس مصوبه جدید روسیه شرکت‌های تابع کشورهای غیر دوست روسیه نیز برای تجارت با این کشور مجبور هستند بار خود را در مرز روسیه از کامیون‌ها تخلیه کرده و در یک کامیون روسی قرار دهند. البته هنوز وزارتخانه‌های حمل و نقل و تجارت و صنعت روسیه نسبت به این موضوع واکنشی نشان ندادند.

 در مصوبه اول اعلام شد این نکته گنجانده شده بود که کالاهای کامیون‌های خارجی در مجتمع های پایانه گمرکی در مناطق مرزی در مناطق Pskov، کالینینگراد، لنینگراد و مورمانسک، مجددا به وسایل نقلیه روسی و بلاروسی بارگیری می شوند. همچنین در این مصوبه اعلام شد که برخی کالاها از جمله انواع مواد غذایی، کالاهای تولیدی و برخی اقلام غیرخوراکی را معاف می کند. به عنوان مثال، این ممنوعیت در مورد گوشت، ماهی، شیر، برخی از انواع سبزیجات و شیرینی، کاکائو، برخی از محصولات غلات، تنباکو، کودها، محصولات دارویی، داروهای ضد بارداری، کاغذ و مقوا اعمال نخواهد شد. علاوه بر این، حیوانات و گیاهان زنده، ساعت‌ها، آلات موسیقی، راکتورهای هسته‌ای و تجهیزات ضبط ویدئو و صدا مشمول این ممنوعیت نمی‌شوند.