به گزارش اکوایران، حسین امیر عبدالهیان روز چهارشنبه از اعمال تحریم علیه چهار نهاد و 15 مقام آمریکایی، اروپایی و غربی خبر داد؛ افراد حقیقی و حقوقی که به گفته اش در ارتباط با وضعیت بیماران خاص و همچنین در ناآرامی های اخیر نقش داشتند. به گفته او این افراد در لیست سیاه تروریستی وزارت خارجه و تحریمی قرار خواهند گرفت؛ لیستی که به زودی جزئیاتش اعلام خواهد شد.

این اظهار نظر در حالی مطرح شد که سطح تنش ها میان ایران با ایالات متحده و اروپا در باب ادعای مربوط به فروش پهپاد و موشک ها به روسیه برای استفاده در اوکراین اوج گرفته است؛ ادعایی که مقام های رسمی کشورمان آن را رد کردند.

با این همه نشریه پولتیکو به نقل از چهار مقام و دیپلمات اروپایی مدعی شده که اتحادیه اروپا در حال برنامه ریزی برای تحریم چندین فرد و نهاد ایرانی در روزهای آینده به دلیل ادعایی فروش سلاح به روسیه است. این ادعا در حالی رسانه ای شده که اخیرا گزارش هایی درباب استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی برای حمله به اوکراین مطرح شده و گروهی مدعی شده اند که تهران قرار است موشک های هدایت شونده اش را در اختیار روسیه قرار دهد؛ ادعایی که مقام های ایرانی آن را رد کردند.

همزمان در شرایطی که پنتاگون اعلام کرده که گزارشی مستند مبنی بر تایید فروش پهپاد و سلاح ایرانی به روسیه در اختیار ندارد، پولتیکو به نقل از نیویورک تایمز ادعا کرده که ایران تیمی از مربیان را به کریمه برای آموزش استفاده از پهپادها اعزام کرده است. به ادعای مقام ها و دیپلمات هایی که نخواستند نامشان فاش شود دور جدید تحریم ها پنج فرد و سه نهاد ایرانی را هدف قرار خواهد داد.

ناظران مدعی اند که دور تازه تحریم ها می تواند مذاکرات هسته ای را به شکلی منفی تحت تاثیر قرار دهد؛ رایزنی ها که برمبنای آن قرار بر آن بود تا ایالات متحده در ازای محدود شدن فعالیت های هسته ای ایران، بخش عمده ای از تحریم ها را لغو کند. هرچند اخیرا یکی از مقام های ارشد اروپایی به پولتیکو گفته که امروز دیگر احیای برجام جزو گزینه ها نیست و کنار گذاشته شده است چرا که به ادعایش در فرایند آن پیشرفتی حاصل نشده است.