به گزارش اکوایران در ماه گذشته در رخدادی کم سابقه اعلام شد که رشد ماهانه نقدینگی در فروریدن ماه 1401 منفی بوده است. به عبارت دیگر در ابتدای خرداد ماه طی یک گزارش رسمی از بانک مرکزی اعلام شد حجم نقدینگی در نخستین ماه سال 1401 کاهش یافته است، که این کاهش بالغ بر 9 هزار میلیارد تومان برآورد می شود. به محض انتشار این خبر سوالی مطرح شد که دلیل کاهش نقدینگی چه می تواند باشد؟

 بر اساس بررسی روند رشد متغیر های پولی در سال های گذشته، رشد ماهانه نقدینگی در فروردین ماه هر سال بسیار ناچیز بوده است اما هیچگاه رشد آن منفی به ثبت نرسیده بود. بنا به اعلام مقامات رسمی علت اصلی کاهش نقدینگی در نخستین ماه سال جاری، کاهش پایه پولی بوده است. اما اکنون طی جدید ترین گزارش بانک مرکزی از متغیر های پولی تا پایان فروردین ماه 1401، مشخص شده است که نه تنها پایه پولی در فروردین ماه کاهش نیافته است، بلکه رشد ماهانه 1.3 درصدی را نیز به ثبت رسانده است. بر این اساس علت کاهش نقدینگی در فروردین که قبلا توسط مقامات رسمی بانک مرکزی بیان شده بود، باطل است.

به طور کلی از منظر اقتصادی نقدینگی می تواند از دو کانال کاهش یابد، نخست پرداخت های بخش خصوصی به بخش دولتی مانند پرداخت قبوض و کانال دوم، محو سپرده در ترازنامه های بانک ها است(بانک ها دارایی خود مانند املاک را به سپرده گذاران خود می فروشند و آن دارایی و آن سپرده را از سمت دارایی ها و بدهی های تراز نامه شان خط می زنند). اکنون بایستی دید در اظهار نظر های آتی مسئولین رسمی علت کاهش نقدینگی در فروردین چه بیان خواهد شد.