به گزارش اکو ایران، سی‌ان‌بی‌سی نوشت عصر روز چهارشنبه، بانک مرکزی پس از جلسه‌ای دو روزه، برنامه خود را برای مقابله با تورم اعلام خواهد کرد.

دهه‌هاست که فدرال رزرو در رابطه با نرخ تورم اینطور دچار چالش نشده بود. اما حالا پس از دو سال سیاست انبساطی برای مقابله با بحران‌های اقتصادی ناشی از شیوع همه‌گیری کرونا، نرخ تورم بحران‌ساز شده‌است. قیمت مصرف‌کننده در ماه دسامبر به 7 درصد رسید که بالاترین میزان از سال 1982 تا کنون به شمار می‌آید.

احتمالا فدرال رزرو نخستین افزایش نرخ بهره خود از سال 2018 را، در ماه مارس اجرایی خواهد کرد. البته بازار سهام، کار را برای فدرال رزرو دشوار کرده‌است. شاخص S&P 500 روز دوشنبه وارد قلمروی اصلاح شد و 10 درصد کاهش پیدا کرد. فدرال رزرو علاوه بر همه‌گیری کرونا باید تهدیدهای نظامی روسیه علیه اوکراین را هم در نظر بگیرد.

مهم ترین پیام فدرال رزرو

مهم‌ترین پیامی که فدرال رزرو خواهد داشت این است که تمام تمرکز خود را روی بحث نرخ تورم گذاشته تا آن را مهار کند. ترازنامه بانک مرکزی در دوران همه‌گیری کرونا دو برابر شده که دلیل آن پیگیری سیاست‌های انبساطی بوده‌است. اما اکنون انتظار می‌رود که درباره این ترازنامه مجددا تصمیم‌هایی گرفته شود.

فدرال رزرو هم‌زمان با تغییر ترازنامه، نرخ بهره را افزایش می‌دهد و سرعت سیاست‌های انقباضی خود را بالا می‌برد. براساس گزارش سی‌ان‌بی‌سی، هر 500 میلیارد دلار در ترازنامه، نرخ بهره را به ارزش 25 صدم بالا می‌برد.

اما در حالی‌که فدرال رزرو سیاست‌های انقباضی خود را آغاز کرده، بازار هم نسبت به آن واکنش نشان می‌دهد. براساس تحلیل‌های سی‌ان‌بی‌سی، 70 تا 80 درصد از واکنش‌های بازار سهام مربوط به اقدامات و سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو است. سرمایه‌گذاران تمامی تصمیم‌ها و اقدامات فدرال رزرو را دنبال می‌کنند و نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند. مهم‌ترین بخشی که فدرال رزرو باید کنترل کند، بازار مسکن در آمریکاست که با تورم زیادی روبه‌رو شده‌است.