به گزارش اکوایران، در هفته ای که گذشت در ابتدا سخنان جرومی پاول، که کمتر از حد انتظار انقباضی بود، و همچنین داده های ضعیف اقتصاد آمریکا و انتشار آمار تورم بزرگ ترین اقتصاد جهان سبب صعودی شدن قیمت طلا شدند. معامله گران بازار جهانی در حال حاضر انتظار ادامه افزایش قیمت ها را دارند.

طلا در هفته ای که گذشت بیش از 1.2 درصد افزایش ارزش داشت، با این وجود قیمت کنونی طلا نسبت به قیمتی که سال 2022 را آغاز کرده بود، 0.6 درصد پایین تر است.

در حقیقت دو داده اقتصادی در حال حاضر سبب بهبود چشم انداز قیمتی طلا در هفته های پیش رو شده است. اولین داده که حکایت از تورم 7 درصدی آمریکا در 12 ماه گذشته دارد، از دسامبر 1982 بی سابقه بوده است. طلا همواره در شرایط تورمی به عنوان پوشش دهنده ریسک تورم، با افزایش تقاضا مواجه می شود. از سوی دیگر ارزش خرده فروشی ماه دسامبر نیز 1.9 درصد کاهش یافت که بسیار بیشتر از پیش بینی ها بود.

البته در سوی دیگر بازار این نرخ سود اوراق قرضه است که از صعود بیشتر طلا جلوگیری کرده است. در حال حاضر بیش از 90 درصد تحلیل گران بازار پیش بینی می کنند فدرال رزرو در ماه مارس نرخ بهره هدف را افزایش دهد. به همین دلیل برخی آینده بلند مدت طلا را خوب ارزیابی نمی کنند.

البته گروهی دیگر از تحلیل گران اقتصادی نیز بر این باورند که هنوز اقتصاد پساکرونای آمریکا برای افزایش نرخ بهره آسیب پذیر است و افزایش نرخ بهره در ماه مارس می تواند ریسک های زیادی برای بزرگ ترین اقتصاد جهان به همراه داشته باشد.